خبرگزاری پورانا

PNA

منابع نزدیک به جمعه فاتح: توافقی صورت نگرفته، طالبان تبلیغات می‌کنند

در حالی که پیش‌تر اداره اطلاعات و فرهنگ طالبان در بدخشان مدعی شد که جمعه خان فاتح فرمانده ناراضی این گروه، پیشنهاد همکاری با طالبان را پذیرفته و قرار است برای گرفتن مسوولیت یکی از اداره‌های استخبارات این گروه به کابل برود، منابع نزدیک به این فرمانده طالبان به رسانه‌ها گفته‌اند که تا کنون هیچ توافقی صورت نگرفته است و ادعا‌های مطرح شده از سوی طالبان تبلیغات رسانه‌ای است.

این منابع گفته‌اند که فرمانده فاتح هنوز در میان مردم است و ادعای مطرح شده در مورد موافقت او برای تعیین در استخبارات طالبان «بازی رسانه‌ای» طالبان است.

پیشتر رییس اداره اطلاعات و فرهنگ طالبان در بدخشان اعلام کرد که برای حل اختلاف با فرمانده فاتح یک کمسیون از سوی رهبری این گروه تشکیل شده و جمعه خان فاتح پیشنهاد این کمیسون برای احراز ریاست یکی از اداره‌های ریاست عمومی استخبارات را پذیرفته و به زودی کابل خواهد رفت.

تاکنون شخص جمعه خان فاتح رسما در این مورد چیزی نگفته است.

روز گذشته حساب‌های کاربری منسوب به جمعه خان فاتح نوشتند که او با افراد تحت امرش آماده مقابله با زورگویی و قلدری رهبری طالبان است.

جمعه خان فاتح از فرماندهان تاجیک‌تبار طالبان در بدخشان است که ملا هبت‌الله آخندزاده رهبر طالبان او را به عنوان معاون والی ولایت جنوبی هلمند گماشته بود. سمتی که فاتح از کار در آن امتناع ورزیده و دوباره به زادگاهش بدخشان برگشت و به بسیج نیروهایش پرداخت.

 روز گذشته سخنگوی طالبان اعلام کرد که رهبر این گروه جمعه‌خان فاتح را از معاونیت والی زابل برکنار کرده و فیض‌الله تمیم، رئیس پیشین اداره معیار و کیفیت را به جای او گماشته است.

همزمان رسانه‌ها روز گذشته گزارش دادند که طالبان صدها جنگجوی خود را برای گرفتاری جمعه خان فاتح به شهرستان نسی ولایت بدخشان اعزام کرده‌اند. طالبان در مورد اعزام نیرو به بدخشان چیزی نگفته‌اند.

منابع آگاه محلی می‌گویند که تنش‌ها میان طالبان در بدخشان شدت گرفته و احتمال وقوع یک رویارویی نظامی درون‌گروهی افزایش یافته است. پیش از این چندین دور گفت‌وگو میان جمعه فاتح و مقام‌های ارشد طالبان، از جمله فصیح‌الدین فطرت، رئیس ستاد ارتش طالبان، بی‌نتیجه پایان یافته بود.

در کمیسیونی که رهبر طالبان برای رسیدگی به مشکلات بدخشان ایجاد کرده، عبدالحق وثیق رییس عمومی استخبارات، فصیح‌الدین فطرت رییس ستاد ارتش، شمس‌الدین شریعتی رییس اداره نظارت و تعقیب فرامین، امان‌الدین منصور فرمانده بدخشانی طالبان و والی این گروه در هلمند و برخی دیگر از مقامات طالبان عضو هستند.

جمعه خان فاتح، چند روز پیش اعلام کرد که ده هزار نیروهای مسلح در ولایت‌های شمال شرقی دارد.

اکنون با توجه به دور دست بودن بدخشان و شهرستان نسی، مشخص نیست که وضعیت از چه قرار است.

برخی از منابع از استقرار ۳۰۰ تا ۵۰۰ نیروی وفادار به فرمانده فاتح در ارتفاعات شهرستان نسی خبر داده که آماده رویارویی با طالبان هستند. آماری که منابع رسمی در باره آن چیزی نگفته‌اند.

در این اواخر بی‌اعتمادی میان مقام‌های مرکزی و محلی طالبان و به‌ویژه طالبان پشتون و غیرپشتون افزایش یافته است. فرماندهان غیرپشتون طالبان رهبری این گروه را متهم به تبعیض قومی می‌کنند و بارها گفته‌اند که رهبری طالبان در صدد حذف، تبدیل، تنزیل و تبعید آنان از مناطق نفوذ شان است و این تلاش‌ها ریشه در مسایل قومی دارد.

بسیاری از فعالان مدنی و سیاسی تاجیک‌تبار از فرمانده جمعه خان فاتح خواسته‌اند که در برابر طالبان بیایستد. آنان هشدار می‌دهند که با توجه به تجارب مشابه گذشته، برای فرمانده فاتح راه دیگری غیر از ایستادگی باقی نمانده و اگر پیشنهادهای طالبان را قبول کند و اسلحه خود را زمین بگذارد، حذف خواهد شد.

یک داکتر زن در ننگرهار به قتل رسید

منابع محلی در ولایت ننگرهار گفته‌اند که افراد مسلح ناشناس یک داکتر زن را در شهرستان/ولسوالی سرخ رود این ولایت با ضرب گلوله به قتل رسانیده‌اند. 

به گفته منابع، این پزشک زن گلالی نام داشته و باشنده اصلی شهرستان سرخ رود ننگرهار بوده است.

این پزشک یک‌شنبه شب، ۳۱ جوز/خرداد، در خانه‌اش به قتل رسیده است. او در شهرستان پچیرگام ننگرهار در یک مرکز صحی کار می‌کرد.

این در حالی است که امروز یک مقام سازمان ملل در کابل اعلام کرد که کمبود دوکتوران زن در افغانستان به یک بحران جدی مبدل شده و بسیاری از زنان را از دسترسی به خدمات بهداشتی و مراقبت‌های صحی محروم کرده است.

طبق اطلاعات منابع، این داکتر چندی پیش در یک پیام صوتی از خواسته‌های نامشروع طالبان شکایت کرده بود.

منابع محلی می‌گویند که قاتلین این داکتر از ساحه فرار کرده و تا کنون کیستی عاملان و چرایی این قتل مشخص نشده است.

در این اواخر قتل‌های مرموز در نقاط مختلف کشور افزایش یافته است. در بیش‌تر موارد قتل‌ها به افراد مسلح ناشناس نسبت داده می‌شود.

بستگان مقتولین در بسیاری از موارد، افراد طالبان را به دست داشتن در این‌گونه قتل‌ها متهم می‌کنند

یک مقام سازمان ملل، کمبود داکتر زن در افغانستان را «بحران جدی» خواند

سازمان ملل متحد به تازگی در گزارشی گفته است که کمبود پزشک زن در افغانستان تبدیل به یک بحران جدی شده است.

اولگا چرفکو، عضو دفتر هماهنگ‌کننده‌ کمک‌های بشردوستانه‌ سازمان ملل_اوچا، که‌ به تازگی به ولایت بامیان سفر کرده، گفته است که وقتی یک داکتر زن سمت خود را ترک می‌کند، جایگزینی او اغلب تقریباً غیرممکن است.

او افزوده که این امر دسترسی زنان و دختران را به مراقبت‌های بهداشتی نجات‌بخش، از جمله مراقبت‌های مادران و نوزادان، خدمات مربوط به سوءتغذیه و آموزش محدود کرده است.

وی تصریح کرده است که محدودیت‌های وضع‌شده توسط طالبان بر آموزش و تحصیل دختران، آنان را از اشتغال در آینده محروم می‌کند.

این عضو دفتر هماهنگ‌کننده‌ کمک‌های بشردوستانه‌ی سازمان ملل گفته است: «تمام زنانی که با آنها صحبت کردم، عمیقاً نگران دخترانشان هستند که دیگر نمی‌توانند به مکتب بروند و ممکن است آینده‌ای خوبی نداشته باشند.»

این در حالی است که صبح امروز رسانه‌ها از کشته شدن یک داکتر زن در ننگرهار خبر دادند.

امسو از وضعیت خبرنگاران و رسانه‌ها در کابل ابراز نگرانی کرد

سازمان حمایت از رسانه‌های افغانستان_امسو، در اعلامیه‌ای نسبت به وضعیت خبرنگاران و رسانه‌ها در کابل ابراز نگرانی کرده و افزوده که برخی از رسانه‌های فعال مستقل و کارکنان آنها با تهدیدهای امنیتی جدیدی مواجه شده‌اند.

این سازمان روز دوشنبه، ۱ سرطان/تیر، گفت که تامین امنیت دفاتر رسانه‌ها و جان خبرنگاران از مسئولیت‌های طالبان است.

این نهاد افزوده که تدابیر امنیتی و حضور نیروهای استخباراتی به بهانه تامین امنیت نباید سبب محدود شدن فعالیت رسانه‌ها، سانسور و ایجاد فضای ترس در فضای رسانه‌ای شود.

امسو از طالبان خواسته است که از رسانه‌ها و خبر نگاران به‌عنوان ابزار در درگیری‌های منطقه‌اى و تنش‌هاى دیپلوماتیک استفاده نکند.

این نهاد تاکید کرده که خبرنگاران طبق قانون و اخلاق حرفه‌اى در بازتاب حقیقت بى‌طرف هستند و، «نباید آن‌ها مجبور شوند که به نفع حاکمیت فعلى یا علیه سیاست‌هاى کشورهاى همسایه تبلیغات و پروپاگندا منتشر کنند.»

سازمان حمایت از رسانه‌ها خاطرنشان کرده که این برخورد با رسانه‌ها و خبرنگاران، آن‌ها را به‌طور مستقیم در معرض خطر قرار داده و به هدف طرف‌هاى درگیر تبدیل مى‌کند.

امسو گفته که تنش‌هاى سیاسى و مرزى میان طالبان و پاکستان نباید بهانه‌اى براى تهدید یا هدف قرار دادن خبر نگاران افغانستان شود که در شبکه‌هاى اجتماعى و رسانه‌ها دیدگاه‌هاى مستقل و انتقادى درباره رویدادهاى جارى ارائه مى‌کنند.

سازمان حمایت از رسانه‌های افغانستان از نهادهاى حقوقى بین‌المللى و سازمان‌هاى حمایت از رسانه‌ها خواست تلاش‌ها و حمایت‌هاى خود براى تضمین امنیت فیزیکى و روانى خبرنگاران فعال در افغانستان را افزایش دهند.

چندی پیش نیز این سازمان گفت که حفاظت «فزیکی و روانی» خبرنگاران خط سرخ است و باید از هرگونه فشار، تهدید و محدودیت علیه کارمندان رسانه‌ای جلوگیری شود.

این نهاد افزوده که خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای در افغانستان در مسیر اطلاع‌رسانی با چالش‌های بی‌پیشینه‌ای، محدودیت‌ و مشکلات اقتصادی روبه‌رو هستند.

این در حالی است که امروز افراد طالبان به تلویزیون خصوصی تمدن در کابل یورش برده و به بازرسی امنیتی آن اقدام کردند‌. تا کنون جزییات بیشتری از این رویداد ارایه نشده اما تلویزیون تمدن در صفحه فیسبوک خود از یورش طالبان به دفترش و احتمال توقف نشرات خبر داد.

جنگجویان طالبان با یورش به تلویزیون تمدن، نشرات آن را متوقف کردند

تلویزیون خصوصی تمدن اعلام کرده که جنگجویان طالبان پس از یورش به دفتر مرکزی این رسانه در کابل، نشرات آن را متوقف کردند. 

این رسانه روز سه‌شنبه گفت که طالبان هم‌زمان با فرارسیدن تاسوعا و عاشورا به دفتر این رسانه هجوم آورده‌اند.

 تلویزیون تمدن از مردم خواسته است تا این موضوع را با حساسیت دنبال کرده و هوشیاری خود را نسبت به تحولات پیش‌رو حفظ کنند.

یکی از مسوولان تلویزیون تمدن به افغانستان اینترنشنال گفته که مشکل همچنان ادامه دارد اما از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرده است. 

طالبان تاکنون در این مورد اظهار نظر نکرده‌اند.

تلویزیون تمدن از جمله نخستین شبکه‌های تلویزیون خصوصی در افغانستان است که از سوی آیت‌الله شیخ آصف محسنی، رهبر پیشین حزب حرکت اسلامی و از روحانیون برجسته شیعه تأسیس شد.

این رسانه خصوصی با بیشتر محتوای نشراتی دینی-شیعی دارد و نسبت به سایر رسانه‌های شیعی از سیاست نشراتی بی‌طرفانه‌تر و مسلکی‌تر کار می‌گیرد می‌کند.

طالبان محدودیت‌های زیادی را بر رسانه‌های خصوصی اعمال کرده‌اند و به گفته نهادهای ناظر بر عملکرد رسانه‌ها، این محدودیت مفهوم رسانه‌های آزاد را در افغانستان از بین برده و عملاً رسانه‌های خصوصی را به مبلغان طالبان تبدیل کرده است. اما رسانه‌های شیعی بیشتر در معرض فشار و محدودیت قرار داشته‌اند. 

وزارت عدلیه طالبان درجوزا ۱۴۰۳ اعلام کرد که فعالیت تلویزیون خصوصی تمدن به دلیل وابستگی به حزب حرکت اسلامی و استفاده از زمین «غضب‌شده» دولتی متوقف می‌شود. این وزارت گفت که رسانه‌های متعلق به احزاب سیاسی افغانستان حق فعالیت ندارند.

در آن زمان مرکز خبرنگاران افغانستان گفت که اقدام وزارت عدلیه طالبان برای بستن تلویزیون تمدن یک «تصمیم سیاسی» و خلاف قانون رسانه‌هاست.

رویداد ترافیکی در بادغیس ۱ کشته و ۹ زخمی برجا گذاشت

منابع محلی در ولایت بادغیس می‌گویند که در یک رویداد ترافیکی در این ولایت یک تن جان باخته و ۹ تن دیگر به شمول زنان و کودکان زخمی شده‌اند. 

به گفته منابع، این رویداد امروز دوشنبه، ۲ سرطان/تیر، در ساحه «لنگرشریف، از مربوطات شهرستان/ولسوالی قادس غزنی به وقوع پیوسته است.

منابع افزودند که این رویداد زمانی رخ داده است که یک موتر نوع «فلانکوچ » به دلیل سرعت بیش ازحد از جاده منحرف و واژگون گردیده است.

زخمیان این رویداد جهت درمان به شفاخانه ملکی بادغیس منتقل شده‌اند.

دلیل وقوع این رویداد بی‌احتیاطی راننده عنوان شده است.

خرابی جاده‌ها، نبود علایم ترافیکی و عدم رعایت اصول رانندگی از عوامل درشت رویداد‌های ترافیکی در کشور به شمار می‌رود.

دیدبان حقوق بشر: حضور طالبان در بروکسل اعتبار اروپا را تضعیف می‌کند

سازمان دیده‌بان حقوق‌بشر، با انتقاد مجدد از دعوت طالبان به بروکسل، گفته که کشورهای عضو اتحادیه اروپا با دعوت از طالبان به بروکسل، اعتبار خود را تضعیف می‌کنند.

فرشته عباسی، پژوهشگر بخش افغانستان در دیده‌بان حقوق‌بشر در بیانیه‌ای که روز دوشنبه، ۱ سرطان/تیر، منتشر کرده، گفته است: «کشورهای اتحادیه اروپا با محکوم کردن نقض حقوق‌بشر توسط طالبان و پی‌گیری پاسخ‌گویی طالبان از یک سو و همکاری با طالبان برای اخراج اجباری افغانستانی ها از سوی دیگر، اعتبار خود را تضعیف می‌کنند.»

خانم عباسی افزوده است: «هرگونه تعامل با طالبان باید حفاظت از حقوق بشر و پاسخ‌گویی را در اولویت قرار دهد، نه اخراج افراد به جایی که جان و امنیت آنان در خطر است.»

روز گذشته ریچارد بنت گزارش‌گر حقوق بشر سازمان ملل در امور افغانستان نیز گفت که دعوت طالبان به بروکسل توهین به مردم افغانستان به ویژه زنان این کشور است. او از کشورهای اروپایی خواست که به حقوق بشر احترام بگذارند.

در حدود یک ماه اخیر و پس از انتشار گزارش‌هایی در مورد دعوت طالبان به بروکسل، نهادهای مختلف حقوق بشری از این اقدام انتقاد کرده و آن را بی‌احترامی به حقوق بشر و بی‌اعتنایی به رنج عظیم مردم افغانستان خوانده‌اند.

در تظاهرات‌هایی که در روزهای اخیر شهروندان افغانستان در کشورهای اروپایی برگزار کرده‌اند، محکوم کردن اقدام اتحادیه اروپا بخاطر دعوت از طالبان یکی از شعارهای محوری بوده است.

جبهه آزادی، از حمله به ماموران امر به معروف طالبان در کابل خبر داد 

جبهه آزادی افغانستان در خبرنامه‌ای گفته است که نیروهایش شب گذشته بر یک موتر حامل مأموران اداره موسوم به امر به معروف طالبان در شهر کابل حمله کرده‌اند که در نتیجه آن، دو تن از محتسب طالبان کشته شده و دو عضو دیگر این گروه زخمی شده‌اند.

در خبرنامه جبهه آزادی آمده که این حمله ساعت ۰۸:۲۰ دوشنبه شب، ۱ سرطان/تیر، در ساحه شهرک رهایشی امنیت ملی، از مربوطات حوزه دوازدهم امنیتی شهر کابل، انجام شده است.

خبرنامه می‌افزاید که «ادارۀ امر به معروف یکی از مخوف‌ترین و بدنام‌ترین نهادهای امارت تروریستی طالبان است که آزار و اذیت و اعمال محدودیت‌های دست و پاگیر بر زندگی مردم به ویژه بانوان افغانستان از وظایف اصلی ماموران و محتسبان این اداره می‌باشد.»

جبهه آزادی تاکید کرده که مبارزانش، مردم‌آزاری‌ها و حرکات زن‌ستیزانۀ امر به معروف طالبان را در سرتاسر افغانستان زیر نظر دارند و در فرصت‌های مناسب به آنان خواهند رسید. 

این جبهه از شهروندان افغانستان خواسته است که در «زمین‌گیر کردن ماشین سرکوب و اعمال محدودیت طالبانی بر زندگی شان» با نیروهایش همکاری کنند.

شام گذشته برخی از رسانه‌ها به نقل از منابع محلی در کابل گزارش دادند که در حوزه دوازدهم امنیتی شهر کابل انفجار رخ داده است.

جبهه آزادی افغانستان یکی از دو جبهه فعال نظامی ضد طالبان است که در این اواخر حملات مسلحانه خود را بر محتسبین اداره امر به معروف طالبان در شماری از ولایت‌‌ها افزایش داده است.

عضویت در خبر نامه پورانا

جهت عضویت در خبر نامه فرم زیر را پر نمایید.