سازمان دیدهبان حقوقبشر، با انتقاد مجدد از دعوت طالبان به بروکسل، گفته که کشورهای عضو اتحادیه اروپا با دعوت از طالبان به بروکسل، اعتبار خود را تضعیف میکنند.
فرشته عباسی، پژوهشگر بخش افغانستان در دیدهبان حقوقبشر در بیانیهای که روز دوشنبه، ۱ سرطان/تیر، منتشر کرده، گفته است: «کشورهای اتحادیه اروپا با محکوم کردن نقض حقوقبشر توسط طالبان و پیگیری پاسخگویی طالبان از یک سو و همکاری با طالبان برای اخراج اجباری افغانستانی ها از سوی دیگر، اعتبار خود را تضعیف میکنند.»
خانم عباسی افزوده است: «هرگونه تعامل با طالبان باید حفاظت از حقوق بشر و پاسخگویی را در اولویت قرار دهد، نه اخراج افراد به جایی که جان و امنیت آنان در خطر است.»
روز گذشته ریچارد بنت گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل در امور افغانستان نیز گفت که دعوت طالبان به بروکسل توهین به مردم افغانستان به ویژه زنان این کشور است. او از کشورهای اروپایی خواست که به حقوق بشر احترام بگذارند.
در حدود یک ماه اخیر و پس از انتشار گزارشهایی در مورد دعوت طالبان به بروکسل، نهادهای مختلف حقوق بشری از این اقدام انتقاد کرده و آن را بیاحترامی به حقوق بشر و بیاعتنایی به رنج عظیم مردم افغانستان خواندهاند.
در تظاهراتهایی که در روزهای اخیر شهروندان افغانستان در کشورهای اروپایی برگزار کردهاند، محکوم کردن اقدام اتحادیه اروپا بخاطر دعوت از طالبان یکی از شعارهای محوری بوده است.