در حالی که پیشتر اداره اطلاعات و فرهنگ طالبان در بدخشان مدعی شد که جمعه خان فاتح فرمانده ناراضی این گروه، پیشنهاد همکاری با طالبان را پذیرفته و قرار است برای گرفتن مسوولیت یکی از ادارههای استخبارات این گروه به کابل برود، منابع نزدیک به این فرمانده طالبان به رسانهها گفتهاند که تا کنون هیچ توافقی صورت نگرفته است و ادعاهای مطرح شده از سوی طالبان تبلیغات رسانهای است.
این منابع گفتهاند که فرمانده فاتح هنوز در میان مردم است و ادعای مطرح شده در مورد موافقت او برای تعیین در استخبارات طالبان «بازی رسانهای» طالبان است.
پیشتر رییس اداره اطلاعات و فرهنگ طالبان در بدخشان اعلام کرد که برای حل اختلاف با فرمانده فاتح یک کمسیون از سوی رهبری این گروه تشکیل شده و جمعه خان فاتح پیشنهاد این کمیسون برای احراز ریاست یکی از ادارههای ریاست عمومی استخبارات را پذیرفته و به زودی کابل خواهد رفت.
تاکنون شخص جمعه خان فاتح رسما در این مورد چیزی نگفته است.
روز گذشته حسابهای کاربری منسوب به جمعه خان فاتح نوشتند که او با افراد تحت امرش آماده مقابله با زورگویی و قلدری رهبری طالبان است.
جمعه خان فاتح از فرماندهان تاجیکتبار طالبان در بدخشان است که ملا هبتالله آخندزاده رهبر طالبان او را به عنوان معاون والی ولایت جنوبی هلمند گماشته بود. سمتی که فاتح از کار در آن امتناع ورزیده و دوباره به زادگاهش بدخشان برگشت و به بسیج نیروهایش پرداخت.
روز گذشته سخنگوی طالبان اعلام کرد که رهبر این گروه جمعهخان فاتح را از معاونیت والی زابل برکنار کرده و فیضالله تمیم، رئیس پیشین اداره معیار و کیفیت را به جای او گماشته است.
همزمان رسانهها روز گذشته گزارش دادند که طالبان صدها جنگجوی خود را برای گرفتاری جمعه خان فاتح به شهرستان نسی ولایت بدخشان اعزام کردهاند. طالبان در مورد اعزام نیرو به بدخشان چیزی نگفتهاند.
منابع آگاه محلی میگویند که تنشها میان طالبان در بدخشان شدت گرفته و احتمال وقوع یک رویارویی نظامی درونگروهی افزایش یافته است. پیش از این چندین دور گفتوگو میان جمعه فاتح و مقامهای ارشد طالبان، از جمله فصیحالدین فطرت، رئیس ستاد ارتش طالبان، بینتیجه پایان یافته بود.
در کمیسیونی که رهبر طالبان برای رسیدگی به مشکلات بدخشان ایجاد کرده، عبدالحق وثیق رییس عمومی استخبارات، فصیحالدین فطرت رییس ستاد ارتش، شمسالدین شریعتی رییس اداره نظارت و تعقیب فرامین، امانالدین منصور فرمانده بدخشانی طالبان و والی این گروه در هلمند و برخی دیگر از مقامات طالبان عضو هستند.
جمعه خان فاتح، چند روز پیش اعلام کرد که ده هزار نیروهای مسلح در ولایتهای شمال شرقی دارد.
اکنون با توجه به دور دست بودن بدخشان و شهرستان نسی، مشخص نیست که وضعیت از چه قرار است.
برخی از منابع از استقرار ۳۰۰ تا ۵۰۰ نیروی وفادار به فرمانده فاتح در ارتفاعات شهرستان نسی خبر داده که آماده رویارویی با طالبان هستند. آماری که منابع رسمی در باره آن چیزی نگفتهاند.
در این اواخر بیاعتمادی میان مقامهای مرکزی و محلی طالبان و بهویژه طالبان پشتون و غیرپشتون افزایش یافته است. فرماندهان غیرپشتون طالبان رهبری این گروه را متهم به تبعیض قومی میکنند و بارها گفتهاند که رهبری طالبان در صدد حذف، تبدیل، تنزیل و تبعید آنان از مناطق نفوذ شان است و این تلاشها ریشه در مسایل قومی دارد.
بسیاری از فعالان مدنی و سیاسی تاجیکتبار از فرمانده جمعه خان فاتح خواستهاند که در برابر طالبان بیایستد. آنان هشدار میدهند که با توجه به تجارب مشابه گذشته، برای فرمانده فاتح راه دیگری غیر از ایستادگی باقی نمانده و اگر پیشنهادهای طالبان را قبول کند و اسلحه خود را زمین بگذارد، حذف خواهد شد.