خبرگزاری پورانا

PNA

«زنگ چور» اموال مخالفان در قانون جدید طالبان؛ فقط هبت‌الله صلاحیت واگذاری دارد

وزارت عدلیه/دادگستری طالبان متنی را تحت عنوان قانون «بررسی اموال منقول و غیرمنقول افراد غایب» نشر کرده و گفته که به تأیید و امضای هبت‌الله رهبر این گروه رسیده است.

در این سند نحوه حفاظت، ثبت، اجاره‌دهی و بازپس‌گیری اموال افراد غایب یا مفقود تعیین شده است.

در ماده نهم این سند آمده که واگذاری اموال یا منافع افرادی که «ساعی بالفساد» شناخته شوند، تنها با حکم رهبر طالبان امکان‌پذیر است.

در این ماده، تعریف روشنی از افراد«ساعی بالفساد» ارایه نشده و آگاهان امور می‌گویند که هدف از آن مخالفان طالبان است. طالبان اغلب مخالفان خود را مفسد خطاب می‌کنند.

به اعتقاد آگاهان، طالبان پس از این با استناد به همین ماده قانون، املاک و اموال مخالفان خود را تحت عنوان افراد ساعی به فساد ضبط و تصرف خواهند نمود و با توجه به عدم دسترسی به رهبر این گروه، بازپس‌گیری این اموال و املاک برای صاحبانش غیرممکن خواهد بود. آگاهان با توجه به وجود همین ماده در متن قانون طالبان، این قانون را «زنگ چور» اموال مخالفان طالبان خوانده‌اند.

این قانون شامل یک مقدمه، چهار باب، چهار فصل و ۳۱ ماده است و مرجع تطبیق آن «ریاست بررسی ملکیت‌های منقول و غیرمنقول اشخاص غایب» در معاونت نظامی دادگاه عالی تعیین شده است.

در بخش دیگری از این قانون تصریح شده است که اگر مالک فوت کرده باشد و هیچ وارث یا مستحقی وجود نداشته باشد، ملکیت به‌عنوان «اموال بلاوارث» به بیت‌المال منتقل می‌شود.

پیش از این منابعی در درون طالبان، از وجود طرحی برای تصرف اموال مخالفان خبر داده بودند. طرحی که اهرم فشاری علیه مخالفان دانسته می‌شود‌.

نکته قابل نگرانی دیگر این است که طبق قانون جدید، اموال و املاک افراد غایب از سوی طالبان ضبط می‌گردد و این در حالی است که میلیون‌ها شهروند افغانستان از ترس طالبان یا بدلیل فقر و گرسنگی کشور را ترک کرده و طالبان می‌توانند تحت عنوان افراد غایب املاک شان را مصادره نمایند.

مشخص نیست که طالبان در تشخیص افراد غایب با چه روش و معیاری عمل خواهند کرد و چه کسانی را ساعی‌ بالفساد تشخیص خواهند داد.

این خطر وجود دارد که طالبان افراد زیادی را با استناد به فعالیت آنان در فضای مجازی، ساعی به فساد تشخیص داده و املاک آنان را مصادره کنند.

در گذشته بارها ماموران اداره موسوم به امر به معروف طالبان، شهروندان افغانستان را مثلا بخاطر نشر یک پارچه موسیقی یا نشر عکس در شبکه اجتماعی ساعی به فساد خوانده و به بازداشت و آزار آنان اقدام کرده‌اند.

اوچا: افغانستان بالاترین نرخ مرگ‌ومیر مادران را در جهان دارد

اداره هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل-اوچا، گفته که افغانستان با حدود ۶۰۰ واقعه مرگ مادر در هر ۱۰۰ هزار تولد، بالاترین نرخ‌ مرگ‌ومیر مادران در جهان را دارد.

اوچا در گزارشی گفته که مراقبت‌های ماهرانه و کارکنان بهداشتی زن جان‌های بسیاری را نجات می‍دهند، اما محدودیت‌های اعمال‌شده بر مشارکت زنان، دسترسی مادران و نوزادان به خدمات حیاتی را به شدت کاهش داده است.

طالبان در راستای اعمال سیاست‌های به شدت زن‌ستیزانه، نهادهای تحصیلی پزشکی را بر روی زنان بستند و این امر به گفته نهادهای ناظر، تاثیر منفی بسزایی در کاهش خدمات درمانی برای زنان داشته و آمار مرگ‌ومیر مادران و کودکان را افزایش داده است.

نهادهای بین‌المللی مدافع حقوق بشر بارها از طالبان خواسته‌اند که محدودیت‌ها علیه آموزش و حضور زنان در جامعه را لغو کنند اما این گروه با شرعی خواندن محدودیت‌ها، به خواسته‌های جامعه جهانی و نهادهای حقوق بشری بی‌اعتنایی کرده است.

دبیر کل پیمان امنیت جمعی، وضعیت امنیتی افغانستان را وخیم توصیف کرد

طلعت‌بیک ماسادیکوف، دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی، در نشست امنیتی اخیر در مسکو، گفته که برغم برخی تحولات مثبت سطحی در ماه‌های گذشته، شاخص‌های امنیتی کلی در منطقه آسیای میانه همچنان شکننده و وخیم است.

این مقام ارشد امنیتی، با اشاره به تنش‌های شدید و درگیری‌های نظامی میان طالبان و پاکستان، افزوده که سرایت این ناامنی‌ها و تبادل آتش در خطوط مرزی دو کشور، مستقیماً ثبات استراتژیک کشورهای همسایه و حوزه آسیای میانه را تحت تاثیر قرار داده است.

مقام‌های سازمان پیمان امنیت جمعی در گذشته نیز بارها نسبت به وضعیت امنیتی افغانستان هشدار داده و حضور گروه‌های تروریستی را خطری به امنیت آسیای میانه توصیف کرده‌اند.

این در حالی است که در حاشیه نشست امنیتی اخیر مسکو، وزیر دفاع طالبان با مقام‌های امنیتی روسیه قرارداد همکاری نظامی امضا کرد. اقدامی که تلاش مسکو برای گسترش نفوذ نظامی در افغانستان تلقی شده است.

ناظران می‌گویند که طالبان از وجود گروه‌های تروریستی به عنوان اهرمی در جلب حمایت نظامی روسیه استفاده می‌کنند.

پاکستان از سه ماه به این سو، عملیات نظامی گسترده را در افغانستان تحت عنوان عملیات غضب‌الحق آغاز کرده و آن را بخشی از راهبرد جامع مبارزه با تروریزم فرامرزی می‌داند. مقام‌های پاکستان تاکید دارند که این عملیات را تا نابودی گروه ‌های تروریستی مستقر در افغانستان ادامه می‌دهند.

ناظران می‌گویند که فشار نظامی پاکستان، طالبان را به دامن روسیه و هند سقوط داده که این امر منجر به تشدید رقابت‌های قدرت‌های بزرگ در افغانستان خواهد شد.

برنامه توسعه سازمان ملل: افغانستان بالاترین سطح ناامنی انرژی را در منطقه دارد

برنامه توسعه سازمان ملل_یو ان دی پی، در گزارشی گفته که افغانستان با یکی از بالاترین سطوح ناامنی انرژی در منطقه مواجه است و تنها بخش اندکی از برق مورد نیاز خود را در داخل تولید می‌کند؛ وضعیتی که این کشور را به‌شدت وابسته به واردات برق از همسایگان کرده است.

این نهاد تأکید کرده که افغانستان هم‌چنان به‌طور گسترده به واردات برق از کشورهای همسایه متکی است و تنها ۱۵ تا ۱۷ درصد برق مورد نیاز خود را در داخل کشور تولید می‌کند.

برنامه توسعه سازمان ملل افزوده که مصرف برق افغانستان در سال ۲۰۲۴ میلادی، به حدود شش میلیون مگاوات‌ در ساعت رسیده، اما بخش عمده آن از منابع خارجی تأمین شده است.

در گزارش این نهاد آمده که افغانستان سالانه ۲۲۰ تا ۲۸۰ میلیون دالر برای واردات انرژی هزینه می‌کند؛ رقمی که به‌ گفته کارشناسان، وابستگی ساختاری این کشور به شبکه‌های برق خارجی را افزایش داده و هرگونه اختلال در خطوط انتقال می‌تواند زندگی میلیون‌ها نفر را تحت تأثیر قرار دهد.

برنامه توسعه سازمان ملل هشدار داده است که در بسیاری از مناطق افغانستان، خانواده‌ها تنها پنج تا ۱۰ ساعت در شبانه‌روز به برق دسترسی دارند.

افغانستان ۹۵ درصد برق خود را از ‌کشورهای ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ایران تأمین می‌کند.

مردی در ننگرهار همسر و دخترش را کُشت و پسرش را زخمی کرد

مسوولان محلی در ولایت ننگرهار می‌گویند که یک مرد در شهرستان/ولسوالی سرخ رود این ولایت، همسر و دخترش را با ضرب گلوله به قتل رسانده و پسرش را زخمی کرده است.

به گفته منابع، این رویداد روز گذشته یک‌شنبه، ۱۰ جوزا/خرداد، در منطقه شیخ مصری، از مربوطات شهرستان سرخ رود ننگرهار رخ داده است.

مقام‌های محلی طالبان با تأیید این خبر گفته‌اند که این رویداد در پی مشاجره لفظی و مشکلات خانوادگی رخ داده است.

چندی پیش نیز یک مرد در شهرستان بَتِی کوت این ولایت همسرش را به دار آویخته بود.

فقر، بیکاری و فشار‌های فزاینده روانی ناشی از وضیعت موجود در تحت اداره گروه طالبان، از عوامل درشت خشونت‌های خانوادگی در کشور دانسته می‌شود.

رسانه پاکستانی: اسلام‌آباد هشدار هبت‌الله برای توقف فعالیت تی تی پی را ناکافی دانسته است

روزنامه پاکستانی اکسپرس تریبون در گزارشی گفته که طالبان به طور غیررسمی به اسلام‌آباد اطلاع داده‌اند که ملاهبت‌الله آخندزاده، رهبر این گروه به تی‌تی‌پی هشدار داده تا حملات خود را در خاک پاکستان متوقف کند، اما پاکستان این اقدام را ناکافی و فاقد اقدام عملی دانسته است.

این روزنامه امروز دوشنبه ۱۱ جوزا/خرداد، نوشته که این پیام بخشی از تلاش‌های طالبان برای متقاعد کردن اسلام‌آباد مبنی بر مهار تحریک طالبان پاکستان و سایر گروه‌های تروریستی است که از خاک افغانستان فعالیت می‌کنند.

روزنامه به نقل از منابع افزوده که طالبان فکر می‌کنند با این گام‌ها می‌توانند زمان بخرند، اما اسلام‌آباد متقاعد نشده و مشکل اصلی نه نبود تضمین، بلکه نبود «اقدامات قابل راستی‌آزمایی» است.

این رسانه گفته که با وجود برآورده نشدن دغدغه‌های اصلی، اسلام‌آباد مشروط بر وجود چشم‌انداز واقعی برای پیشرفت، حاضر به شرکت در دور بعدی گفت‌وگوها است.

اکسپرس تریبیون گفته که تغییری در برخورد طالبان با گروه‌های تروریستی دیده نمی‌شود.

مقام‌های پاکستان دراین اواخر بارها گفته‌اند که از نتیجه گفت‌وگو با طالبان ناامید شده‌اند و در تلاش‌ پیدا کردن راه‌های بدیل برای گفت‌وگو می‌باشند. آنان استفاده از گزینه نظامی علیه طالبان را نیز رد نکرده و گفته‌اند که پاکستان برای تامین امنیت خود از هر وسیله‌ای استفاده خواهد کرد.

خواست پاکستان از طالبان این است که دست از حمایت طالبان پاکستان بردارند. طالبان اما در این زمینه حاضر به ارایه تعهد کتبی نشده و فعالیت تی تی پی در پاکستان را موضوع داخلی پاکستان عنوان کرده‌اند.

عضویت در خبر نامه پورانا

جهت عضویت در خبر نامه فرم زیر را پر نمایید.