خبرگزاری پورانا

PNA

برنامه توسعه سازمان ملل: افغانستان بالاترین سطح ناامنی انرژی را در منطقه دارد

مهم ترین خبر های هفته

تحلیل های داغ هفته

برنامه توسعه سازمان ملل_یو ان دی پی، در گزارشی گفته که افغانستان با یکی از بالاترین سطوح ناامنی انرژی در منطقه مواجه است و تنها بخش اندکی از برق مورد نیاز خود را در داخل تولید می‌کند؛ وضعیتی که این کشور را به‌شدت وابسته به واردات برق از همسایگان کرده است.

این نهاد تأکید کرده که افغانستان هم‌چنان به‌طور گسترده به واردات برق از کشورهای همسایه متکی است و تنها ۱۵ تا ۱۷ درصد برق مورد نیاز خود را در داخل کشور تولید می‌کند.

برنامه توسعه سازمان ملل افزوده که مصرف برق افغانستان در سال ۲۰۲۴ میلادی، به حدود شش میلیون مگاوات‌ در ساعت رسیده، اما بخش عمده آن از منابع خارجی تأمین شده است.

در گزارش این نهاد آمده که افغانستان سالانه ۲۲۰ تا ۲۸۰ میلیون دالر برای واردات انرژی هزینه می‌کند؛ رقمی که به‌ گفته کارشناسان، وابستگی ساختاری این کشور به شبکه‌های برق خارجی را افزایش داده و هرگونه اختلال در خطوط انتقال می‌تواند زندگی میلیون‌ها نفر را تحت تأثیر قرار دهد.

برنامه توسعه سازمان ملل هشدار داده است که در بسیاری از مناطق افغانستان، خانواده‌ها تنها پنج تا ۱۰ ساعت در شبانه‌روز به برق دسترسی دارند.

افغانستان ۹۵ درصد برق خود را از ‌کشورهای ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ایران تأمین می‌کند.

سایر مقالات پیشنهادی پـــــــــورانا

عضویت در خبر نامه پورانا

جهت عضویت در خبر نامه فرم زیر را پر نمایید.