شهباز شریف، نخستوزیر پاکستان بار دیگر به صراحت طالبان افغانستان را متهم کرد که در همکاری راهبردی با هند، گروههای تروریستی ضد پاکستان را حمایت میکنند و به این گروهها پناهگاه امن فراهم کردهاند.
آقای شریف گفت که طالبان به گروههای تروریستی مستقر در خاک افغانستان اجازه میدهد تا مواضع و زیرساختهای پاکستان را هدف قرار دهند و هند نیز از این خلاء امنیتی برای ضربه زدن به اسلامآباد بهرهبرداری میکند.
همزمان، روزنامه واشنگتنپست در گزارشی فاش کرد که سازمان اطلاعات نظامی پاکستان (ISI) اسنادی را به دیپلماتهای غربی ارائه داده که بر اساس آن، تسلیحات بهجامانده از ناتو در افغانستان از طریق شبکههای قاچاق به دست شبهنظامیان ضدپاکستان رسیده است.
مایکل کوگلمن، مدیر بخش جنوب آسیای اندیشکده ویلسون در گفتگو با واشنگتنپست گفته است: «اسلامآباد در منگنه امنیتی قرار گرفته است؛ کابل با دهلینو تفاهمنامههای تجاری امضا میکند و همزمان در مرز دیورند با مرزبانان پاکستانی وارد درگیری نظامی میشود.»
متهم شدن طالبان از سوی مقامهای پاکستان به حمایت از گروههای ضد پاکستان تازگی ندارد اما شهباز شریف کمتر وارد این اتهامزنیها میشود.
ناظران میگویند که اظهارات اخیر آقای شریف نشاندهنده آغاز دور تازهای از تنش میان طالبان و پاکستان است.
تنش میان طالبان و پاکستان از حدود یک سال پیش وارد مرحله جدی تقابل نظامی شده و تلاشهای چندین کشور برای کاهش این تنشها بینتیجه بوده است.