رسانههای ایران به نقل از انجمن دفاتر کفالت استان تهران، گزارش دادهاند که تمامی کارتهای آمایش ۱۹ بهصورت سیستمی و خودکار تمدید شده و تا تاریخ ۱۴۰۵/۰۶/۳۱ دارای اعتبار هستند.
خبرگزاری ایراف، در گزارشی نوشت که با پیگیریها و تلاشهای انجامشده از سوی انجمن دفاتر کفالت استان تهران، روند تمدید کارتهای آمایش ۱۹ بهصورت سیستمی انجام شده و دارندگان این کارتها میتوانند بدون نیاز به مراجعه حضوری، از اعتبار جدید آنها استفاده کنند.
بر این اساس، کارتهای آمایش ۱۹ تا تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۵ معتبر اعلام شده و دارندگان این کارتها میتوانند از آنها برای انجام امور اداری از جمله دریافت خدمات بیمه و استفاده از کد رهگیری بهرهمند شوند.
در این اطلاعیه همچنین تأکید شده است در صورت عدم استعلام یا بروز مشکل در سامانه، افراد باید به نزدیکترین دفتر کفالت مراجعه کنند تا موضوع بررسی و رفع شود.
این اقدام گامی «در راستای تسهیل خدماترسانی به اتباع و کاهش مراجعات حضوری به دفاتر کفالت» خوانده شده است.
کارت آمایش یکی از کارتهای اقامتی در ایران است که به کمک سازمان ملل به مهاجران افغانستانی صادر شده است. این کارتها برای مهاجرانی صادر شده که سالهای قبل(پیش از برگشت طالبان به قدرت در افغانستان) به ایران مهاجرت کردهاند.
با این حال، هنوز میلیونها مهاجر افغانستانی در ایران که پس از برگشت دوباره طالبان به قدرت، مجبور به مهاجرت به این کشور شدند، با مشکلات زیادی در زمینه صدور برگههای اقامتی روبرو هستند و فرزندان شان از درس محروم شدهاند.
در دوره ریاست جمهوری ابراهیم رییسی رییس جمهوری فقید ایران، برای پناهجویان تازه وارد افغانستانی، برگههای اقامت موقت با عنوان برگه سرشماری صادر شد اما در دولت پزشکیان این برگهها دوباره باطل اعلام شد و میلیونها پناهجو را در بیسرنوشتی و بلاتکلیفی حقوقی قرار داد.