ارتش آزادی بخش بلوچستان میگوید، ۱۳ نیروی امنیتی پاکستان راکشته است

ارتش آزادیبخش بلوچستان (BLA) با انتشار خبرنامهای گفته که در جریان یک عملیات علیه کمپهای نیروهای پاکستان، ۱۳ تن از نیروهای امنیتی را کشته است.
این گروه مدعی شده که در یک حمله هماهنگ بر دو کمپ نظامی پاکستان در منطقه «زیارت» یورش برده و پس از درگیری شدید، بر این مراکز مسلط شدهاند.
ارتش آزادیبخش بلوچستان افزوده که در جریان درگیری، نُه تن از نیروهای امنیتی در محل کشته شده و شماری دیگر آنان عقبنشینی کردهاند.
براساس خبرنامه، پس از تصرف این کمپها، مقدار زیادی سلاح، مهمات و تجهیزات نظامی را به دست آورده و سپس این تاسیسات را آتش زدهاند.
این گروه افزوده است که نیروهای آنان بر کاروانهای کمکی نیروهای امنیتی پاکستان نیز حمله کردهاند که در نتیجه آن چهار تن دیگر از نیروهای پاکستانی کشته شدند.
این در حالی است که ارتش پاکستان پیشتر اعلام کرد که ۱۵ «تروریست» در عملیاتهای مختلف در سراسر ایالتهای بلوچستان و خیبر پختونخوا کشته شدهاند.
ایالتهای بلوچستان و خیبرپختونخوا از ایالتهای ناآرام پاکستان به شمار میرود.
امروز یک حمله تروریستی در شهر کراچی پاکستان نیز به وقوع پیوست که در آن سه نیروی امنیتی با سه مهاجم کشته شدند.
پاکستان هند را به دست داشتن در این حمله متهم کرد. اتهامی که وزارت خارجه هند آن را رد کرد.
طالبان مولوی عنابی را به توهین به «امر به معروف» متهم کردهاند

برخی از اعضای طالبان با انتشار یک ویدیو از جریان سخنرانی مولوی یحیی عنابی از روحانیون برجسته ولایت پنجشیر، او را متهم به توهین به امر به معروف کردهاند.
مولوی عنابی چند روز پیش و در پی درگیری طلاب مدرسهاش با طالبان، از سوی این گروه بازداشت شد و تا کنون اطلاعی از وضعیت او در دست نیست.
در ویدیویی که اعضای طالبان به تازگی از مولوی عنابی نشر کردهاند، او از عملکرد این گروه در زمینه تعقیب و گرفتاری مخالفان انتقاد کرده، میگوید: «حکومت موجود، فقط مخالف خود را میپالد و میکشد. کسی که مخالف قدرتاش است، او را میزند، میچکد و میکشد. ولی کسی که مخالف خدا و رسولش است، او را نمیگیرد. نه امر بالمعروفش میگیرد، نه قومندانش میگیرد و نه امنیتاش میگیرد.»
مولوی عنابی در این سخنرانی، وقتی از امر به معروف یاد میکند، آن را دوبار سه بار با لحن کنایی و کشیده اجرا میکند که نشاندهنده نگاه انتقادی و احتمالا بیباوری او به اداره امر بالمعروف و صلاحیت اخلاقی این اداره در اجرای امر به معروف است.
اعضای طالبان با استناد به همین بخش از صحبتهای عنابی، او را متهم به توهین به امر به معروف کردهاند.
همزمان با انتشار این ویدیو، یک ویدیوی دیگر از سخنرانی مولوی یحیی عنابی در شبکههای اجتماعی دست به دست میشود که در آن وی از ظلم و جهالت طالبان انتقاد میکند و میگوید که ظلم و جهالت و تجاوز با ارزشهای جامعه انسانی منافات دارد و اجتماع انسانی را برهم میزند.
او در ادامه میگوید: «با ظالم خود را نزدیک نکنید، با جاهل خود را نزدیک نکنید. از فایدهاش استفاده نکنید، از خیرش فایده نکنید.»
وی با انتقاد تند از مسوولان ادارههای محلی طالبان در پنجشیر میافزاید: «به قومندان و ولسوال عرض میکنیم، میگویند ولا زور ما نمیرسد. تفنگدار طالب را که میبینند، فقط بگویی که عزراییل را دیدهاند.»
اشاره مولوی عنابی در این بخش، به حضور جنگجویان غیربومی طالبان در پنجشیر است. جنگجویانی که نه تنها با مردم عام بلکه با مسوولان محلی و اعضای بومی این گروه در پنجشیر نیز رفتار خشن و زورگویانه دارند و مقامهای محلی طالبان از آنان ترس دارند و از ترس آنان نمیتوانند به مطالبات و شکایات مردم رسیدگی کنند.
در ادامه همین سخنرانی مولوی عصبانی سوگند یاد میکند که ظالم دوام ندارد و نابود خواهد شد. او میگوید:« به والله، به بالله و به تالله و به کتاب خدا قسم اگر ظلم پایدار باشد. امروز باشد، نابودی میشه، فردا باشد نابود میشه، پس فردا باشد، نابود میشود.»
این اظهارات مولوی عنابی بخشی از انتقادات او از عملکرد طالبان است.
با این حال او در بسیاری از سخنرانیهایش از طالبان نیز حمایت کرده و اغلب به عنوان روحانی طرفدار این گروه شناخته میشود. او بارها مخالفان طالبان را به تندی مورد انتقاد قرار داده و از رژیم طالبان حمایت کرده است.
ناظران میگویند که طالبان حتا به طرفداران خود هم رحم نمیکنند و همین که یکی از هواداران شان اندکی انتقادی از رفتار آنان داشته باشد، بازداشت و تحت شکنجه قرار میگیرد.
قومگرایی محصول دولت افغانستان

در قرن نزدهم وقتی در افغانستان بحث دولت_ملت طرح شد، این فرصت میسر بود که اقوام به ملت تبدیل شود. اما دولتمداران، دولت_ ملت را به دولت_قوم و دولت ملی را به دولت قومی تبدیل کردند و خشت کجی گذاشتند که هر روز کجتر شده است.
بنابراین قومگرایی محصول و ساخت دولت افغانستان است. اگر دولت، دولت ملی میبود، مردم نیازی به قوم حس نمیکرد. اگر دولت خدمات و حقوق برابر به همه ارایه میکرد، کسی نیاز نداشت دنبال قوم بدود.
اما وقتی دولت، علمبردار قومگرایی شد، مردم هم آهسته آهسته درک کردند و یاد گرفتند. وقتی شما ببینید تمام کابینه از یک قوم است و زمین و کشت شما به کسی که از قوم شما نیست، علفچر داده میشود، شما دنبال راه حل میگردید.
بنابر این کسانی که از قومگرایی دولتی دفاع میکند، سایر اقوام را در حقیقت به قومگرایی تشویق میکند.
اگر میخواهید قومگرایی ور افتد، دولت باید ثابت کند که قومگرا نیست. در غیر آن صورت به پند و نصیحت کسی بازی نمیخورد.
صد سال است که رهبر قومگرایی در افغانستان دولت بوده است. ملامت کردن مردم مثل آن است که قاتل از مقتول شکایت کند.
تا دولت، قومگرا باشد، به هیچ وجه، قومگرایی نابود نمیشود و هر روز بیشتر هم میشود.
بیش از ۲۰ نهاد مدنی از وزیر خارجه آلمان خواستند که با طالبان تعامل نکند

بیش از ۲۰ سازمان جامعه مدنی در نامهای سرگشاده به «یوهان وادهفول»، وزیر خارجه آلمان، از وی خواستند که تعامل دولت آلمان با طالبان را قطع نموده و تعهدات آلمان در قبال پذیرش شهروندان افغانستان را به صورت کامل اجرا کند.
این نامه، روز شنبه، ۶ سرطان/تیر، از سوی «هلن راک»، «لینی هینتسه»، از نهاد «افغانستان را فراموش نکنید»، فرنگیس سوگند، و لاوا محمدی از نهاد «مشارکت افغانستانیها در ایالت شلسویگ-هولشتاین»، به نمایندهگی از سازمانهای جامعه مدنی به وزیر خارجه آلمان تحویل داده شده است.
فرنگیس سوگند، شاعر و فعال حقوق زنان، گفته است که آلمان با آوردن نمایندهگان طالبان، به رژیم طالبان مشروعیت میبخشد.
او افزوده است که نمیتوانند در برابر این وضعیت سکوت کنند و به همین دلیل در نامه خود خواهان پایان فوری هرگونه همکاری آلمان با طالبان شدهاند.
سازمانهای امضا کننده این نامه، خواهان عدم به رسمیتشناسی طالبان، عدم پذیرش و اعتبار بخشی به طالبان به عنوان دیپلمات در آلمان، به رسمیتشناختن رفتار طالبان با زنان به عنوان آپارتاید جنستی و قرار دادن حقوق بشر به عنوان اصل غیر قابل مذاکره در قبال مسایل افغانستان شدهاند.
آنها همچنین از دولت آلمان خواستهاند که با گسترش و تسریع برنامههای حمایتی برای افغانستانیهای در معرض خطر، بهویژه زنان، افراد کوییر و نیروهای نظامی پیشین، از هرگونه توافق در زمین اخراج پناهجویان خودداری کند.
حضور طالبان در بروکسل برای بحث در مورد اخراج مهاجران دارای سابقه جرمی از اروپا با واکنشهای گسترده نهادهای حقوق بشری مواجه شد.
سازمان ملل و سازمان شانگهای در باره افغانستان گفتوگو کردند

دبیرخانه سازمان همکاری شانگهای از برگزاری چهارمین دور مشورتهای این سازمان با سازمان ملل در نیویارک خبر داده و گفته که این نشست با محوریت افغانستان برگزار شد و دو طرف درباره ابتکارهای امنیتی منطقه و برنامههای پیشرو گفتوگو کردند.
دبیرخانه سازمان شانگهای اعلام کرده است که این نشست در ۲۶ جون برگزار شده و افغانستان در مرکز گفتوگوها قرار داشته است.
این نهاد گفته که این نشست در مقر سازمان ملل در فضایی «سازنده و رو به جلو» برگزار شد و طی آن، دو طرف مجموعهای از موضوعات امنیتی، نهادی و منطقهای را مورد بررسی قرار دادند.
در این نشست، هیأت سازمان ملل گزارش تفصیلی از فعالیتهای خود در چارچوب دستور کار «اقلیم، صلح و امنیت» ارائه کرد؛ گزارشی که بخش مهمی از آن به تلاشهای جاری برای تثبیت وضعیت افغانستان، تقویت ظرفیتهای کشورهای آسیای مرکزی و حمایت از روندهای صلح و ثبات پایدار در منطقه اختصاص داشت.
نمایندگان سازمان ملل همچنین بر ضرورت هماهنگی بیشتر میان نهادهای منطقهای و بینالمللی برای مقابله با تهدیدهای مشترک، از جمله چالشهای امنیتی ناشی از تحولات افغانستان، تأکید کردهاند.
در سوی دیگر، دبیرخانه سازمان همکاری شانگهای طرف سازمان ملل را در جریان آخرین تحولات درونسازمانی قرار داد؛ از جمله پیشرفت اصلاحات نهادی، نتایج نشستهای اخیر وزیران عضو تحت ریاست قرقیزستان و روند آمادهسازی برای اجلاس آتی بیشکک.
این دبیرخانه تأکید کرد که سازمان همکاری شانگهای در حال تقویت نقش خود در مدیریت چالشهای امنیتی منطقه و توسعه سازوکارهای همکاری عملی با سازمانهای بینالمللی است.
به گفته دبیرخانه شانگهای، این دور از مشورتها ادامه روند گفتوگوهای منظم میان دو نهاد است که با هدف افزایش هماهنگی، تبادل اطلاعات و همافزایی در موضوعات منطقهای ـ بهویژه افغانستان ـ برگزار میشود و قرار است در ماههای آینده نیز ادامه یابد.
اعضای سازمان همکاری شانگهای بارها نگرانی جدی خود را از وضعیت پیچیده امنیتی افغانستان ابزار داشته و خواهان اتخاذ تدابیر وقایوی اعضای این سازمان برای مقابله با تهدیدهای احتمالی برخاسته از افغانستان شدهاند.
شمار جانباختگان زمینلرزه ونزوئلا از ۱۴۰۰ نفر بیشتر شد

رسانههای بینالمللی به نقل ازمقامهای ونزوئلا گزارش دادهاند که آمار جانباختگان زمینلرزه ویرانگر اخیر در این کشور بیشتر از ۱۴۰۰ نفر شده و ۵۵ هزار نفر دیگر همچنان ناپدید هستند.
خبرگزاری رویترز گزارش داده که امدادگران از جمله در کاراکاس، پایتخت این کشور و در لا گوایرا، در شمال پایتخت و در حاشیه دریای کارائیب پراکنده شدهاند، مناطقی که خانوادهها و داوطلبان چند روز است با دست خالی و یا با امکانات محدود، بازماندگان و پیکر قربانیان را از زیر آوار بیرون میکشند.
بنا بر اعلام مقامهای رسمی تا شامگاه شنبه بیش از ۱۶۰۰ امدادگر خارجی وارد کشور شدهاند و تیمهای بیشتری نیز در راه هستند. این نیروها بخشی از موج رو به گسترش واکنش بینالمللی به دو زمینلرزهای هستند که چهارشنبه ونزوئلا را لرزاند و پس از آن صدها پسلرزه رخ داد.
در کارابایدا، یکی از آسیبدیدهترین مناطق ساحلی لا گوایرا، شاهدان به رویترز گفتهاند که بالگردهای امریکایی تیمهای امداد را به منطقه منتقل کرده و عملیات امداد شدت گرفته است.
سازمان زمینشناسی امریکا برآورد کرده است که شمار قربانیان این دو زمینلرزه ممکن است از ۱۰ هزار نفر فراتر برود.این میزان از تلفات، این فاجعه را در میان مرگبارترین زمینلرزههای امریکای لاتین در یک قرن گذشته قرار میدهد.
سازمان بینالمللی مهاجرت اعلام کرده است که وقوع زمینلرزههای مرگبار در ونزوئلا، احتمالا حدود ۶.۸ میلیون نفر را تحت تاثیر قرار داده است.
این سازمان در بیانیهای تصریح کرده است که دو میلیون نفر تنها در کاراکاس، پایتخت ونزوئلا، تحت تاثیر زمینلرزهها قرار گرفتهاند.
زمینلرزه قدرتمند به بزرگی ۷.۲ و ۷.۵ درجه در روز چهارشنبه به وقوع پیوست که شمار زیادی از ساختمانها در ایالت لا گویرا در شمال کاراکاس بهطور کامل فروریخته و خسارات گستردهای بر جای گذاشته است.
سازمان جهانی مهاجرت، از جامعه جهانی خواست تا برای حمایت از عملیات امدادرسانی به سرعت اقدام کند.
نگرانی سازمان آزادگان در تبعید از وضعیت پناهجویان افغانستان درجهان

سازمان موسوم به «جنبش آزادگان در تبعید» با انتشار بیانیهای، نسبت به وضعیت پناهجویان افغانستان ابراز نگرانی کرده و سکوت و بیعملی نهادهای بینالمللی در قبال مشکلات میلیونها پناهجوی افغانستانی را محکوم کرده است.
این سازمان روز گذشته شنبه ۶ سرطان/تیر، در این بیانیه گفته که میلیونها پناهجوی افغانستان در کشورهای مختلف با فقر، بلاتکلیفی، تبعیض، ناامنی و خطر اخراج اجباری روبهرو هستند و بخش قابل توجهی از این افراد را زنان و دخترانی تشکیل میدهند که از محدودیتهای طالبان گریختهاند و فعالان مدنی، مدافعان حقوق بشر و جوانانی که به دلیل فعالیتها و باورهای خود در معرض تهدید قرار دارند.
سازمان آزادگان در تبعید با انتقاد از عملکرد جامعه جهانی، روند طولانی بررسی پروندههای پناهندگی، کاهش کمکهای بشردوستانه، محدود شدن مسیرهای امن مهاجرت و ادامه اخراج پناهجویان را از عوامل تشدید بحران انسانی دانستهاند.
این سازمان در بیانیه خود سازمان ملل متحد، کمیساریای عالی پناهندگان، دولتهای دموکراتیک و دیگر نهادهای مسئول خواسته است تا با توقف اخراج اجباری پناهجویان افغانستان، تسریع روند رسیدگی به پروندههای پناهندگی، افزایش حمایتهای مالی، حقوقی و روانی، ایجاد مسیرهای امن برای افراد در معرض خطر و عمل به تعهدات حقوق بشری، برای کاهش مشکلات پناهجویان اقدام کنند.
سازمان آزادگان در تبعید، در اخیر تأکید کرده که بحران پناهجویان افغانستان تنها یک مسئله مهاجرتی نیست، بلکه آزمونی برای پایبندی جامعه جهانی به ارزشهای انسانی و حقوق بشر است و سکوت در برابر رنج پناهجویان، به معنای چشمپوشی از بیعدالتی خواهد بود.
پاکستان از بازداشت یک عضو افغانستانی تی تی پی پس از حمله در کراچی خبر داد

رسانههای پاکستان به نقل از ارتش این کشور گزارش دادهاند که پس از حمله تحریک طالبان پاکستانی-تیتیپی، به یک پایگاه نظامی در کراچی، سه نیروی امنیتی و سه مهاجم کشته شدهاند و یک مهاجم اهل افغانستان در حالت زخمی بازداشت شده است.
روزنامه دان به نقل از روابط عمومی ارتش پاکستان امروز، یکشنبه، ۷ سرطان/تیر، نوشته است که این حمله بین ساعت ۷:۰۰ تا ۷:۳۰ دقیقه شام روز شنبه انجام شده است.
طبق گزارش این رسانه، مسوولیت این حمله را گروه موسوم به «جماعتالاحرار»، یکی از شاخههای نظامی «تیتیپی» به عهده گرفته است.
مقامهای پاکستان طالبان افغانستان را متهم به حمایت از تی تی پی میکنند. موضوعی که محور اصلی تنشهای تشدید شده میان طالبان افغانستان و پاکستان دانسته میشود.
چند روز پیش منابع محلی در ولایت میدان وردک از کشته شدن یک عضو طالبان افغانستان در حملات ارتش پاکستان در ایالت خیبرپختونخوا خبر دادند.
هشدار رسانه ایرانی: بستن حوزه علمیه خاتمالنبیین، سبب رشد جریانهای افراطی میشود

خبرگزاری ایراف، رسانه ایرانی که رویدادهای خبری افغانستان را پوشش میدهد، در یک یادداشت تحلیلی در مورد بسته شدن حوزه علمیه خاتمالنبیین و توقف نشرات تلویزیون تمدن، نوشته که این اقدامات «در بلندمدت با ایجاد خلأهای فرهنگی، زمینه رشد جریانهای افراطی را فراهم کرده و فاصله میان جامعه و حاکمیت را افزایش میدهد.»
ایراف در این یادداشت که به قلم شمس قدمآبادی منتشر کرده، با اشاره به بسته شدن حوزه علمیه خاتمالنبیین، افزوده که این تحولات «نشان میدهد که محدودیتهای اعمالشده بر مناسک مذهبی، تنها به حوزه برگزاری آیینهای عزاداری محرم محدود نمانده و بهتدریج نهادهای مرجع فرهنگی، آموزشی و رسانهای را نیز دربر گرفته است.»
نویسنده تاکید کرده که «توقف فعالیت رسانه تمدن و پلمب حوزه علمیه خاتمالنبیین…صرفاً یک اقدام اداری یا امنیتی تلقی نمیشود، بلکه نشانهای از تغییر رویکرد نسبت به فعالیت نهادهایی است که طی دو دهه گذشته نقش مهمی در تولید گفتمان دینی، آموزش مذهبی و انسجام اجتماعی جامعه شیعه افغانستان ایفا کردهاند.»
در ادامه این یادداشت آمده است: «محدود شدن این نهادها، ممکن است فرصت گفتوگوهای فرهنگی و دینی را کاهش داده و فاصله میان نهادهای رسمی و بخشهایی از جامعه را افزایش دهد.»
نویسنده میافزاید: «هرچه دامنه محدودیتها از سطح برگزاری مراسم مذهبی به حوزه رسانه، آموزش و تولید اندیشه گسترش یابد، نگرانیها نسبت به کاهش تنوع فرهنگی و محدود شدن فضای مشارکت اجتماعی نیز افزایش خواهد یافت.»
طالبان دو روز پیش حوزه علمیه خاتمالنبیین در کابل را که یک نهاد دینی-آموزشی متعلق به جامعه شیعی است، بستند. پیشتر، طالبان نشرات تلویزیون تمدن(بخشی از نهادهای فرهنگی حوزه علمیه خاتمالنبیین) را نیز متوقف کرده و اموال آن را مصادره کردند.
طالبان یک گروه تندرو مذهبی(سنی) است که نگاه بدبینانه و مخاصمتآمیز با پیروان تشیع دارند و در چند سال اخیر محدودیتها و فشارهای گستردهای را فرا راه فعالیت مذهبی و آموزشی جامعه شیعه اعمال کردهاند.
ایران و امریکا از حمله به مواضع یکدیگر خبر دادند

روابط عمومی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران، صبح امروز در بیانیهای اعلام کرد که واحدهای دریایی و هوافضای سپاه، بین ساعت دو تا سه بامداد یکشنبه، یک عملیات مشترک موشکی و پهپادی را به اجرا گذاشتهاند.
بر اساس این بیانیه، در این عملیات با پرتاب موشکهای بالستیک و پهپاد، هشت زیرساخت مهم ارتش امریکا در پایگاه علیالسالم کویت و همچنین ناوگان پنجم دریایی این کشور در بندر سلمان بحرین مورد حمله قرار گرفتهاند
پس از اعلام سپاه، دونالد ترامپ، رییسجمهوری امریکا در شبکه اجتماعی تروثسوشال نوشت که هواپیماهای امریکایی مواضع مربوط به انبارهای موشکی و پهپادی و همچنین سایتهای راداری ساحلی جمهوری اسلامی را هدف قرار دادند.
او افزود: «ممکن است زمانی فرا برسد که دیگر نتوانیم منطقی باشیم و مجبور شویم کاری را که با موفقیت آغاز کردهایم، به صورت نظامی به پایان برسانیم.»
او تهدید کرد: «اگر این اتفاق بیفتد، جمهوری اسلامی ایران دیگر وجود نخواهد داشت.»
به تعقیب اظهارات ترامپ، فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) با انتشار یک ویدیو در شبکه اجتماعی اکس اعلام کرد که جنگندههای نیروی دریایی و نیروی هوایی امریکا، بامداد یکشنبه حملات هوایی گستردهای را در منطقه اجرا کردهاند.
بر اساس اعلام سنتکام، این عملیات در واکنش به حمله پهپادی جمهوری اسلامی به نفتکش «امتی کیکو» انجام شد و طی آن، ۱۰ هدف نظامی در چندین نقطه از تنگه هرمز و مناطق اطراف آن هدف حملات هوایی قرار گرفتند.
این حملات موج تازهای از تنش نظامی میان ایران و امریکا است که پس از امضای تفاهمنامه پایان جنگ آغاز شده است.