طالبان یک فرمانده پیشین نیروهای خیزش مردمی را در لغمان برای بار دوم بازداشت کردند

منابع محلی در ولایت لغمان گفتهاند که طالبان یک فرمانده پیشین نیروهای خیزش مردمی را برای بار دوم از شهرستان/ولسوالی دولتشاه این ولایت بازداشت و بجای نامعلوم انتقال دادهاند. این فرمانده محمد اعظم باختر فراشغانی نام دارد و روز چهارشنبه، ۳ سرطان/تیر، توسط اداره طالبان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است. آقای فراشغانی، […]
ارتش پاکستان از کشته شدن ۸ شبهنظامی در بلوچستان خبر داد

ارتش پاکستان در خبرنامهای گفته که در ادامه عملیاتهای ضد تروریستی در منطقه خاران و مستونگ ایالت بلوچستان، طی دو روز گذشته ۸ شبه نظامی کشته شدند.
ارتش پاکستان همچنین اعلام کرده که در جریان این عملیاتها مقادیری سلاح و مهمات نیز کشف و ضبط شده است.
روابط عمومی ارتش پاکستان خاطرنشان کرده که عملیات پاکسازی در این مناطق برای از بین بردن دیگر عوامل مسلح همچنان ادامه دارد.
در بیانیه ارتش پاکستان آمده که اقدامات مذکور در چارچوب راهبرد جدید ضدتروریسم تحت عنوان «عزم استحکام» انجام میشود که اخیرا به تصویب کمیته عالی طرح اقدام ملی این کشور رسیده است.
چند روز پیش نیز ارتش پاکستان در خبرنامهای از کشته شدن ۲۷ عضو تحریک طالبان پاکستان-تی تی پی، در منطقه وزیرستان شمالی ایالت خیبرپختونخوا، خبرداده بود.
پاکستان طی سالهای اخیر با افزایش چشمگیر حملات گروههای مسلح، بهویژه در مناطق مرزی همجوار افغانستان، روبهرو بوده است.
مقامهای پاکستان میگویند که بسیاری از تروریستان ضد پاکستانی در مناطق افغانستان پناه گرفتهاند و طالبان افغانستان از آنان حمایت میکنند.
افزایش عملیاتهای نظامی در شمالغرب پاکستان در حالی ادامه دارد که تنشهای امنیتی میان اسلامآباد و طالبان همچنان ادامه دارد.
در ایالت بلوچستان پاکستان عمدتاً گروه شبهنظامی موسوم به ارتش آزادیبخش بلوچ فعالیت ضد دولتی دارد.
فایق: منشور سازمان ملل در مورد حقوق اساسی مردم افغانستان عملی نشده است

نصیراحمد فایق، نماینده دایمی افغانستان در سازمان ملل، در یادداشتی به مناسبت هشتادمین سالروز تصویب منشور سازمان ملل، نوشته که حقوق اساسی مردم افغانستان که در منشور این سازمان جهانی بر دفاع از آن تاکید شده، از سوی طالبان بهگونه سیستماتیک نقض میشود.
آقای فایق افزوده که ۸۰ سال پس از تصویب منشور ملل متحد «بهنام ما مردم»، شهروندان افغانستان همچنان از حقوق اساسی خود محروماند و وعدههای این منشور برای آنان عملی نشده است.
وی تأکید کرده که دختران از حق آموزش محروم شدهاند، زنان از زندگی عمومی حذف شدهاند و جوانان امید و فرصت برای آیندهی خود را از دست دادهاند.
فایق تصریح کرده که مردم افغانستان همچنان در انتظار تحقق وعدههای منشور ملل متحد در زمینه حقوق بشر، کرامت و عدالت هستند.
نماینده دایمی افغانستان در سازمان ملل افزوده که اعتبار سازمان ملل متحد به دفاع از کسانی وابسته است که این منشور برای حمایت از آنان به وجود آمده و اکنون، به جای سخن، زمان آن فرا رسیده که اقدام عملی انجام شود.
نصیر احمد فایق که از دوره جمهوریت به عنوان نماینده افغانستان در سازمان ملل ابقا شده، در سالهای اخیر پیوسته مواضع ضد طالبانی اتخاذ کرده و از اعضای سازمان ملل خواسته که از فشار لازم برای پاسخگوسازی طالبان در برابر حقوق مردم استفاده کنند.
سازمان ملل متحد با این انتقاد مواجه بوده که خلاف اصول و ارزشهای این سازمان، با طالبان از در تسامح و تساهل وارد شده و از حقوق مردم دفاع نکرده است.
طالبان یک نظامی پیشین را بار دیگر در کابل بازداشت کردند

منابع محلی در کابل میگویند که طالبان یک نظامی پیشین را برای بار دوم بازداشت کردهاند.
منابع امروز شنبه، ۶ سرطان/تیر، به خبرگزاری پورانا گفتند که استخبارات گروه طالبان نصرتالله حاجیزاده، از نظامیان پیشین، را چهارشنبه هفته گذشته از حوزه یازدهم امنیتی شهر کابل بازداشت و بجای نامعلومی انتقال دادهاند.
حاجیزاده باشنده اصلی روستای«نصرالله خیل» شهرستان/ولسوالی جبلالسراج ولایت پروان است و در منطقه «لوای بابه جان»، حوزه یازدهم شهر کابل، زندگی میکرد.
نصرتالله حاجیزاده در دوره جمهوریت فرمانده یک واحد نیروهای پولیس در ولایت میدان وردک بود که پس از روی کارآمدن طالبان مصروف دوکانداری بوده است.
طالبان آقای حاجی زاده را بار اول در سال ۱۴۰۳ خورشیدی، بازداشت و پس از سپری کردن شش ماه زندان او را آزاد کردند.
بستگان این نظامی پیشین میگویند که از مکان نگهداری و سرنوشت او اطلاعی ندارند و نگران جانش میباشند.
هفته گذشته طالبان یک فرمانده ارتش پیشین را از شهرستان جبلالسراج پروان بازداشت کردند و پس از چند روز پیکر شکنجه شدهاش از ولایت کاپیسا پیدا شد.
بستگان حاجیزاده میگویند که نگران پیش آمدن رویداد مشابه هستند.
جبهه مقاومت ملی از کشته شدن دو عضو طالبان در هرات خبرداد

جبهه مقاومت ملی، با نشر خبرنامهای گفته که نیروهایش بر اعضای طالبان در ولایت هرات حمله کردهاند، که در نتیجه آن ۲ طالب کشته شدهاند.
بربنیاد خبرنامه جبهه مقاومت ملی، این حمله ساعت ۰۹:۳۰ جمعه شب، ۵ سرطان/تیر، بر گروه طالبان که در حال گشت زنی بودند در ساحه «سه راهی کمربند هرات_کندهار»، از مربوطات شهرستان/ولسوالی گزره این ولایت انجام شده است.
در خبرنامه آمده است که در این عملیات مبارزین جبهه دو میل اسلحه را نیز به غنیمت گرفتهاند.
خبرنامه می افزاید که در این عملیات، به نیروهای جبهه مقاومت ملی و غیر نظامیان آسیبی نرسیده است.
در خبرنامه تاکید شده که «نیروهای جبهه مقاومت ملی، عملیاتهای ضد تروریستی و هدفمند خود را در نقاط مختلف کشور برای آزادی مردم و کشور از زیر سلطه نامشروع این گروه میخواند، ادامه میدهد.»