اندیشه: ۴۱ کشور «ظلم و تبعیض» علیه زنان و دختران را محکوم کردند

نصیر احمد اندیشه، نماینده افغانستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل، گفته است که ۴۱ کشور در بیانیه مشترک در شورای حقوق بشر، «ظلم و تبعیض» سیستماتیک علیه زنان و دختران افغانستان تحت حاکمیت طالبان را محکوم کردند.
آقای اندیشه گفته است که در این بیانیه آمده است که برای پنجمین سال متوالی، زنان و دختران در افغانستان از تحصیل، کار، مراقبتهای صحی، حضور در زندگی عمومی، فضای مدنی و فعالیتهای بشردوستانه محروم هستند.
او افزوده است که اشتراککنندگان در بیانیه خود گفتهاند که بازداشتهای خودسرانه، آزار و اذیت توسط مأموران امر به معروف طالبان، سانسور و خشونت، به ابزارهای سرکوب تبدیل شدهاند.
آقای اندیشه گفته که در این بیانیه همچنان آمده است که چارچوبهای قانونی تبعیضآمیز طالبان، مانند فرمان ۱۲ این گروه که خشونت خانگی را عادی میکند و فرمان ۱۸ که ازدواج کودکان را مجاز میداند، نقض حقوق زنان و دختران را تشدید میکند.
نماینده افغانستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل گفته که کشورها در اخیرخواستار حمایت و تقویت مأموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور افغانستان و مکانیزم مستقل پاسخگویی شدهاند و گفتهاند که اعاده حقوق و حفظ کرامت انسانی زنان و دختران افغانستان باید در مرکز سیاستها و واکنشها به وضعیت کنونی قرار داشته باشد.
احمد مسعود: پیام عاشورا، ایستادگی در برابر ظلم و ستم است

احمد مسعود رهبر جبهه مقاومت ملی، در پیامی به مناسبت دهم محرم نوشت: «دهم محرم، روز یادآوری یک حقیقت است که هیچ زور و قدرتی، هر اندازه سختگیر و ستمگر، نمیتواند عزت انسان را در زنجیر نگهدارد. عاشورا به ما آموخت که ایستادن در برابر ظلم، نه تنها یک انتخاب که مسوولیت ایمانی، انسانی و تاریخی است.»
مسعود افزوده است: «امام حسین علیهالسلام با ایستادگی خویش نشان داد که حق، گرچه تنها، باز هم حق است و باطل، گرچه بر تخت قدرت بنشیند، باز هم باطل است.»
رهبر جبهه مقاومت ملی در ادامه نوشته است: «امروز که مردم ما، زیر سایه سرکوب، محرومیت و بیعدالتی، گیرماندهاند؛ پیام عاشورا یک بار دیگر، از مسوولیت، بیداری و شجاعت در برابر ظلم سخن میگوید؛ عزت زمانی معنا مییابد که انسان در برابر ستمِ ظالم خاموش نماند و جانب حق بایستد.»
او در پایان مینویسد: «بر ضرورت و تعهد خود به آزادی، عدالت، کرامت انسانی و حاکمیت ارادهی مردم افغانستان، تاکید میکنیم.»
این در حالی است که جبهه مقاومت به رهبری احمد مسعود و جبهه آزادی افغانستان به رهبری جنرال یاسین ضیا نیز در بیانیههای خود به مناسبت روز عاشورا، رژیم طالبان را به «یزید» مقایسه کرده و از مردم افغانستان خواستهاند که متحدانه و با الهام از قیام حسین بن علی، علیه طالبان ایستادگی کنند.
با این حال، برغم ایستادگی جبهات مقاومت و آزادی علیه طالبان، رهبری این جبهات به کمکاری در بسیج مردم علیه طالبان و فراهم کردن امکانات مبارزه موثر با این گروه متهم بودهاند. منتقدان میگویند که این جبهات میتوانند فعالیت و موثریت بیشتری داشته باشند اما یک نوع مصلحتاندیشی، محافظهکاری و کمکاری بر روندهای کاری آنان حاکم است که میزان موثریت مبارزه آنان را کاهش داده است.
جنگ کربلا «مانیفست مبارزه علیه ستمگری» نیست

خبرگزاری پورانا نوشتههای برتر پیرامون مسائل مهم سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و…را از صفحات اجتماعی گزینش و در بخش «نظرها» به نشر میرساند. مسوولیت نوشتهها بدوش نویسندگان میباشد.
………………
جنگ کربلا اگر در کانتکست زمانی و مکانی اش فهم شود، این جنگ نه مانیفست مبارزه علیه ستمگری است و نه هم حسین بنعلی تا حالا سفینه نجات شیعیان قرار گرفته است. یزید و حسین هر دو اشرافزاده زمان خود بودند که کینههای گذشته و تضاد منافع سبب رویاروی آنها در کربلا شد. پس از شکست امام حسین، با خانواده و بازماندگان او نیز برخورد سخیف صورت نگرفت. اینکه عاشورا در بستر شور و حرارت احساسات و باورهای مذهبی ما به الگوی ستمستیزی و نجاتبخش جا خوش کرده است، در زندگی عملی اما چنین اثری از تجلیل عاشورا، درج تاریخ حیات سیاسی و اجتماعی ما نشده است. به عبارت دیگر، تجلیل از عاشورا که اکنون بخش جداییناپذیری از هویت مذهبی ما شده است، به غیر از تقدیس رنج، بازتولید مرارتهای روزگار، گریز از مواجهه با سختیهای زندگی، پناه بردن به توهم و محدود ساختن جغرافیای تفکر، ره آورد دیگری در زندگی عملی ما نداشته است.
دور نمیرویم. همین امروز و درست در همین ساعت که من در پشت لبتاپ نشسته ام و این متن را مینویسم، ستمی چندبرابر سنگینتر از ستم یزید بر خانواده ام حسین، توسط امارت طالبان در حق کلیت شیعیان و مشخصا در حق هزارههای شیعه در اشکال و ابعاد مختلف اعمال میشود.
به استناد کتاب مولوی اسلامجار والی هرات، شیعیان در ادبیات دینی امارت اسلامی مسلمان نیستند. به همین دلیل دخترهای جوان شان توسط ملیشههای امارت ربوده میشوند، مورد تجاوز گروهی قرار میگیرند چون این تجاوز به صورت ضمنی مجاز فرض شده است. زمینهای زراعتی هزارهها به زور مصادره میگردند، کارمندان دولتی هزاره از موقعیت اجرایی کاملا حذف شده است، کوچیها با دست باز و با رمههای بیشمار زمینهای زراعتی هزارهها را علفچرهای گوسفندان شان درست کرده است. در چنین وضعیتی از سنگ صدا بلند میشود و اما از هزارهها خبری نیست.
حالا اگر قرار باشد که جنگ کربلا مانیفیست مبارزه در برابر ستم و حسین سفینه نجات باشند، قرنها از کربلا خواندن و از حسین گفتن باید در همین روزگار پر عسرت و پر مصیبت هزارههای شیعه، چنین کارکردی را به نمایش بگذارد. ستم که از این بیشتر نمیشود. در تقدس فرهنگی ما چیزی بالاتر از ناموس نیست که همان هم از اختیار ما خارج شده است. واقعیت اما این است که قرنها تجلیل از عاشورا نه تنها که انگیزههای ستمستیزی و شهامتپروری را در روح و روان جمعی هزاره پرورش نداده است، بلکه زمینهای شده است که در جریان ده روز ماه محرم تمام عقدهها و ناراحتیهای خود را در پای منبر خالی کرده و یک سال دیگر برای ستمپذیری و تحمل مصیبت آماده شوند. این توالی پر رنج، کارکرد عملی عاشورا در سرنوشت جمعی ما بوده است. پس با توجه به همین کارکرد، با اطمینان میتوان گفت که ادبیات عاشورا، ادبیات رهایی ما نیست. گره از پلکها واکرد باید/ رهایی ریشه در اندیشه دارد.
……..
نویسنده: هادی میران، نویسنده هزارهتبار افغانستانی
برگرفته شده از: صفحه فیسبوک هادی میران
طالبان حوزه علمیه خاتمالنبیین را نیز بستند

«هیأت امناء حوزه علمیه خاتمالنبیین» در کابل اعلام کرده که وزارت عدلیه طالبان «مسجد، حسینیه، کتابخانه، مدرسه براداران و مدرسه خواهران» این حوزه را مسدود و «لاک و مهر» کرده است.
این نهاد گفته که موضوع مورد اختلاف «در محکمه خاص تحت رسیدگی قرار داشته و تاکنون هیچ حکم نهایی و قطعی از سوی مرجع صالح قضایی صادر نشده است» و بنابراین اقدام طالبان برای بستن حوزه علمیه را «شتابزده و مغایر با انتظار جامعه دینی و علمی کشور» میداند.
حوزه علمیه خاتمالنبیین بخشی از شبکه علمی-فرهنگی مربوط به آیتالله شیخ آصف محسنی روحانی برجسته فقید شیعه است.
تلویزیون تمدن که دو روز پیش نشرات آن متوقف و اموالش از سوی طالبان مصادره شد، نیز بخشی از همین شبکه علمی-فرهنگی است.
حوزه علمیه خاتمالنبیین و سپس تلویزیون تمدن از سوی شیخ محسنی ایجاد گردیدند. این نهادهای دینی-فرهنگی مشغول تدریس، تبلیغ و ترویج آموزههای دینی-مذهبی(شیعی) بودهاند.
قبلاً طالبان تلویزیون تمدن را به فعالیت حزبی متهم کرده و اعلام کردند که ساختمان حوزه علمیه خاتمالنبیین(دفتر تلویزیون نیز در آن موقعیت دارد) در زمین غصبی اعمار شده است. در این زمینه پرونده قضایی تشکیل شده و مسوولان تلویزیون تمدن میگویند که تا کنون حکم قضایی در این خصوص صادر نشده و اقدام طالبان برای توقف نشرات تلویزیون، مصادره اموال و بستن حوزه علمیه یک اقدام زوگویانه سیاسی است.
طالبان به عنوان یک گروه تندرو مذهبی، محدودیتهای زیادی را فرا راه حضور و فعالیت شیعیان افغانستان اعمال کردهاند. برخورد این گروه با تلویزیون تمدن و حوزه علمیه خاتمالنبیین نیز در همین راستا ارزیابی میشود.
مولوی یحیی عنابی روحانی برجسته طرفدار طالبان در پنجشیر بازداشت شد

روند سبز، به نقل از منابع محلی در ولایت پنجشیر گزارش داده که طالبان مولوی یحیی عنابی یکی از روحانیون شناخته شده طرفدار این گروه را، پس از یک درگیری فیزیکی با شاگردان مدرسهاش، بازداشت کردهاند.
طبق گزارش روند سبز، مولوی عنابی حوالی ساعت ۱ پس از چاشت روز چهارشنبه، ۳ سرطان/تیر، بازداشت شده است.
گفته میشود که در جریان درگیری جنگجویان طالبان با شاگردان مدرسه عنابی، یک تن از نیروهای طا.لبان از ناحیه سر به شدت زخمی شده است.
بر بنیاد این گزارش، نیروهای وزارت دفاع طا.لبان قصد داشتند در کنار دیوار این مدرسه و در چارچوب فعالیتهای استخباراتی، یک دکان اعمار کنند که با ممانعت شاگردان مدرسه روبهرو شده و در نتیجه درگیری رخ داده است.
در گزارش آمده که طالبان با میل و قنداق تفنگ، شاگردان مدرسه عنابی را لتوکوب کردهاند که آنان نیز در مقابل با سنگ و چوب پاسخ دادهاند.
بر اساس گزارش منابع محلی، برخی شاگردان مدرسه عنابی در جریان درگیری با طالبان شعار «مرگ بر طالب» سر داده و خود را «مقاومتی» معرفی کردهاند.
مولوی یحیی عنابی که به اظهارات تند مذهبی معروف است، در گذشته بارها در توجیه عملکردهای طالبان سخن گفته و بسیاریها او را از طرفداران طالبان میدانند. هرچند او در برخی از موارد بهگونه ضمنی از رفتارهای تبعیضآمیز طالبان با مردم پنجشیر انتقاد نیز کرده است.
طالبان که در پنجشیر حضور نظامی سنگین دارند، بارها متهم به رفتاری و رفتار تبعیضآمیز با مردم پنجشیر شدهاند. رفتارهایی که مردم آن را عقدهمندانه و مبتنی بر کدورتهای گذشته میدانند.