مامور اطلاعاتی امریکا: شبکه حقانی در سازماندهی حمله تروریستی در بنوی پاکستان دخیل بود

سارا آدامز، مامور ارشد پیشین اطلاعاتی امریکا، که مدت زیادی در افغانستان ماموریت داشته، گفته که حمله مرگبار تروریستی یک روز پیش در شهرستان بنوی ایالت خیبرپختونخوا پاکستان ، توسط یکی از شاخههای شبکه حقانی سازماندهی شده است.
این مامور اطلاعاتی امریکا، میگوید که مسولیت حمله تروریستی پیچیده در شهرستان بنو را «اتحاد مجاهدین» پاکستان» بر عهده گرفت، اما این گروه یک سازمان جداگانه و مستقل نیست.
بانو آدامز افزوده که اتحاد مجاهدین یکی از بازوهای عملیاتی طالبان پاکستان (TTP) است که با شبکه حافظ گل بهادر و شبکه حقانی در افغانستان مرتبط است. به گفته او طالبان پاکستان، این نام را برای پنهانکردن دخالت مستقیم خود در حملات استفاده میکند.
مامور اطلاعاتی امریکا تصریح کرده حمله مرگبار اخیر در شهرستان بنو ایالت خیبرپختونخوا که آن ۱۵ نیروی پولیس کشته شدند، توسط یک فرمانده ارشد TTP به نام ملا عمو وزیرستانی طراحی شده است. شخصی که به گفته سارا آدامز، واحد «جیش تحریرالهند» را در درون ساختار تشکیلاتی طالبان پاکستان رهبری میکند و اعتقاد بر این است که عبدالعزیز حقانی، یکی از اعضای ارشد شبکه حقانی نیز در جریان برنامهریزی حمله قرار داشته است.
سارا آدامز افزوده که عبدالعزیز در حال حاضر به عنوان رییس عملیاتی بالفعل شبکه حقانی کار میکند و به سراجالدین حقانی اجازه میدهد تا فاصله سیاسی خود را حفظ کند و این ترفندی برای حفظ اعتبار توافق دوحه و سرازیر شدن دالرهای امریکایی است.
این مامور پیشین سیا ادامه میدهد که با وجود این هماهنگی، سراجالدین همچنان مستقیماً در عملیات گروه دخیل است و عبدالعزیز همچنین عضو کمیسیون نظامی القاعده است و در توطئهچینی این گروه در خاک امریکا دست داشته است.
سارا آدامز میافزاید که حمله به مرکز پولیس در شهرستان بنو عملیات بسیار هماهنگ و چندلایه را نشان داد که منعکسکننده تکامل مداوم قابلیتهای «جهادی» فعال در سراسر صحنه افغانستان و پاکستان است.
گفتنی است که ساعتی پس از انجام حمله مرگبار بنو، گروهی موسوم به اتحاد مجاهدین مسولیت حمله را به عهده گرفت اما بعدتر اعلام شد که مسولیت حمله را گروهی به عهده نگرفته است. این نشان میدهد که پذیرش مسولیت حمله در میان گروههای مختلف محل اختلاف بوده است.
وزارت خارجه پاکستان نیز در واکنش به این حمله گفت که حمله از افغانستان سازماندهی شده است.
روند سبز از حذف نام احمد شاه مسعود از یک نهاد تحصیلی در پنجشیر خبر داد

روند سبز افغانستان که تحت رهبری امرالله صالح، معاون پیشین ریاست جمهوری فعالیت دارد، گفته که طالبان در تازهترین اقدام خود برای حذف نمادهای مقاومت، دستور حذف نام احمدشاه مسعود از مرکز تعلیمات مسلکی ولایت پنجشیر را صادر کردهاند.
روند سبز این اقدام طالبان را «متعصبانه و برخاسته از نگاه قومی» توصیف کرده و افزوده که «حکم یک گروه فاقد مشروعیت، نمیتواند هویت ملی را تغییر دهد.»
پیش از این روند سبز و شخص امرالله صالح که بیشتر در حوزه تاجیکان فعالیت دارند، از سوی نخبگان فرهنگی تاجیک به فروگذاشت ارزشهای هویتی و قومی تاجیکان و اغماض در برابر رفتارهای قومی طالبان و سایر جریانهای سیاسی پشتون متهم شده است.
روند سبز و شخص صالح بارها گفتهاند که طالبان یک گروه قومی و پشتونی نیست و نباید این گروه را نماینده پشتونها دانست. این موضعگیری روند سبز همواره از سوی نخبگان فرهنگی تاجیک خلاف واقع و کتمان حقیقت خوانده شده است.
با توجه به سابقه موضعگیریهای روند سبز در مسایل هویتی، متعصب خواندن طالبان بخاطر حذف نام احمد شاه مسعود، تازگی دارد.
احمد شاه مسعود فرمانده و بنیانگذار جنبش مقاومت ضد طالبان و قهرمان ملی افغانستان، در میان بخش بزرگ جامعه افغانستان قابل احترام است و برخی از اماکن تحصیلی و فرهنگی و نظامی با عکس و نام او مزین شده شده است.
طالبان در پنجشیر متهم به رفتارهای قومی شده و باشندگان این ولایت میگویند که طالبان با آنان بر اساس عقدههای قومی رفتار خشن و تبعیضآمیز دارند. طالبان در حال حاضر بیشترین تمرکز نظامی خود را به ولایت کوچک اما کوهستانی پنجشیر کرده و بیش از بیست هزار نیروی جنگی غیربومی خود را بخاطر جلوگیری از تحرکات جبهه مقاومت در این ولایت مستقر کرده است.
محکومیت رفتار طالبان با یک روحانی شیعه در کابل

شماری از چهرههای مذهبی و فرهنگی، رفتار اهانتآمیز طالبان با حسین داد شریفی، روحانی برجسته شیعه، در کابل را محکوم کرده و خواستار مجازات عاملان آن شدهاند.
سیدحسین موحد بلخی، از علمای دینی اهل تشیع، در باره رفتار اهانتآمیز ماموران امر به معروف طالبان در ناحیه هژدهم کابل نوشت: «حجتالاسلام شریفی از مفاخر جهان اسلام و پرچمدار معارف دینی است. گستاخی به ساحت ایشان، گستاخی به دانایی و برنایی محسوب میشود. مشعلداران دیانت و دانایی را هرگز نمیتوان با سخافت نادانی و پلشتیهای تاریکی به محاق برد. وهن به استاد، وهن به انسانیت و اسلامیت بوده و به شدت محکوم است.»
آقای بلخی، از طالبان خواسته که «موهنان» را به اشد مجازات محکوم کنند.
سیدجمالالدین سجادی، خبرنگار و فعال فرهنگی دیگر نیز در باره اهانت به یک روحانی برجسته شیعه نوشت: «این اقدام، یک پیام واضح برای علمای شیعه است، هرکس ولو عالم دینی خلاف اصول طالبان عمل کند، مجازات میشود. توهین به حجتالاسلام شریفی، اهانت به جایگاه عالم شیعه است، نه یک شخص. این اقدام اگر محکوم نشود، تکرار میشود و ابعاد بزرگتری پیدا میکند.»
دو روز پیش ماموران اداره موسوم به امر به معروف طالبان در حوزه هژدهم کابل، حسین داد شریفی روحانی برجسته را ابتدا در پیوند به یک عقد نکاح دو جوان در حوزه احضار و سپس مورد لتوکوب قرار دادند.
طبق گزارشها، ماجرا از این قرار بوده که ماموران اداره موسوم به امر به معروف طالبان، یک دختر و پسر جوان را از یک فروشگاه بازداشت کرده و آنان را بخاطر اثبات «رابطه محرمیت» مورد بازجویی قرار دادهاند، وقتی این دو جوان گفتهاند که آنان نزد حسین داد شریفی، روحانی معروف، عقد شدهاند، ماموران امر به معروف طالبان، این روحانی را احضار و مورد تعرض فزیکی قرار دادهاند.
طالبان گشتوگذار زنان و دختران جوان در بیرون از منزل را مشروط به همراه داشتن «محرم شرعی» کردهاند و هرگاه دختر جوانی را بدون محرم در بازار ببینند، مورد بازجویی قرار میدهند و از او میخواهند که محرم خود را معرفی کند.
در همین حال، پیروان مذهب شیعه در افغانستان در رژیم طالبان با تبعیضهای مختلف مذهبی مواجه شده و صلاحیت علمای دینی آنان در تنظیم امور شرعی خانوادگی از سوی طالبان محرز دانسته نمیشود.
در این اواخر حمله به شیعیان در افغانستان افزایش یافته و نهادهای اجتماعی و مذهبی شیعیان با نگرانی از وخامت اوضاع امنیتی خواستار رسیدگی جدی طالبان به این موضوع شدهاند. ناظران اما میگویند که طالبان مطالبات و نگرانیهای جامعه شیعی را جدی نمیگیرند.
چند روز پیش، رییس شورای سراسری علمای شیعه افغانستان با شماری از روحانیون دیگر، به وزارت داخله طالبان مراجعه کردند تا با مقامهای این وزارت مشکلات امنیتی را مطرح کنند اما وزیر داخله طالبان از دیدار با آنان امتناع کرد و آنان برای طرح مشکلات شان به سخنگوی وزارت داخله ارجاع داده شدند. رویکردی که به اعتقاد ناظران، نشاندهنده بیتوجهی آشکار طالبان به مشکلات و نگرانیهای جامعه شیعه است.
تشدید حملات تروریستی در پاکستان؛ ۹ نیروی امنیتی امروز کشته شدند

رسانههای بینالمللی امروز گزارش دادند که در یک حمله مرگبار تروریستی در ایالت خیبرپختونخوا پاکستان، ۹ نیروی امنیتی این کشور کشته شده و ۲۳ تن دیگر زخمی شدهاند. این دومین حمله مرگبار تروریستی ظرف ۲۴ ساعت اخیر در ایالت خیبرپختونخوا پاکستان است.
دیروز نیز در یک حمله مرگبار تروریستی در شهرستان بنوی ایالت خیبرپختونخوا پاکستان، ۱۵ نیروی پولیس کشته شدند و ۳ تن زخمی شدند. در این حمله که با موتربم بر یک پاسگاه پولیس انجام شد، ساختمان این پاسگاه کاملاً نابود شد.
شبکه خبری الجزیره امروز گزارش داده که بامداد امروز سهشنبه، ۲۲ ثور/اردیبهشت، در انفجاری بر پاسگاه پولیس در منطقه «لکی مروت» ایالت خیبرپختونخوا ۹ نیروی امنیتی کشته شده و۲۳ نیروی امنیتی دیگر زخمی شدهاند.
تصاویر و ویدیوهایی که در شبکههای اجتماعی منتشر شده، نشان میدهد که در این حمله چندین مغازه در محل انفجار ویران شدهاند.
پولیس گفته که هنوز مشخص نشده که انفجار ناشی از یک حمله انتحاری بوده یا بر اثر مواد انفجاری جاسازیشده در یک موترسایکل یا موتر رخ داده است.
پولیس محل گفته یک دختر نوجوان و یک زن نیز در میان زخمیها هستند.
تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این حمله را نپذیرفته است.
تا کنون از واکنش مقامهای پاکستان در مورد حمله امروز گزارشی در دست نیست، اما خواجه محمد آصف وزیر دفاع پاکستان، روز گذشته در واکنش به حمله روز قبل، انگشت اتهام را به سمت طالبان افغانستان دراز کرد و نسبت به اقدام قاطع در پاسخ به آن علیه این گروه هشدار داد.
همچنان وزارت خارجه پاکستان، اعلام کرد که حمله در افغانستان سازماندهی شده بود و در اعتراض به آن معاون سفیر طالبان در اسلامآباد احضار شده و مراتب اعتراض به او کتبا ابلاغ شده است.
ایالت خیبرپختونخوا پاکستان در این اواخر شاهد ناامنیهای گسترده بوده است.
نمایندگی اتحادیه اروپا، قابلهها را «قهرمانان گمنام» خواند و بر آموزش زنان تاکید کرد

نمایندگی اتحادیه اروپا در افغانستان به مناسبت روز جهانی پرستاران، قابلههای افغانستان را «قهرمانان گمنام» نظام بهداشتی توصیف کرده و بر لزوم آموزش و رشد حرفهای زنان تاکید کرده است.
این نمایندگی، امروز سهشنبه، ۲۲ ثور/اردیبهشت، در یادداشتی نوشت که زنان بخش مهمی از نیروهای کار صحی و درمان را تشکیل میدهند.
در یادداشت نمایندگی اتحادیه اروپا در افغانستان آمده است: «در روز بینالمللی پرستار، ما قهرمانان گمنام نظام صحی و درمان افغانستان را گرامی میداریم.»
کاربرد اصطلاح گمنام در توصیف پرستاران افغانستان، اشاره به ممنوعیت کار آنان در نظام بهداشتی و عدم حضور زنان در جامعه و نهادهای تحصیلی دارد.
طالبان زنان را از حضور در نهادهای تحصیلی منع کرده است. این ممنوعیت، باعث افت شدید کارآیی نظام بهداشتی افغانستان شده است.
چند روز پیش دفتر نمایندگی سازمان جهانی بهداشت در افغانستان اعلام کرد که از ۱۳ هزار پرستار زن که در بیست ساله جمهوریت در افغانستان آموزش دیده شدند، تنها ۱۸ درصد آنان در نظام بهداشتی مشغول کار شدهاند. این در حالی است که نظام بهداشتی کشور با کمبود شدید داکتر و پرستار مواجه است.
از دوازدهم ماه می همه ساله بهعنوان روز جهانی پرستاران تجلیل میشود.
چند روز پیش سفارت بریتانیا برای افغانستان نیز خواستار لغو ممنوعیت تحصیل دختران در نهادهای تحصیلی پزشکی شد و تداوم این ممنوعیت را برای آینده افغانستان زیانبار خواند.
کشورهای اروپایی با این انتقاد روبرو اند که برغم نقض گسترده حقوق بشر و حقوق زنان از سوی طالبان، با این گروه تعامل دارند و از فشار لازم برای احقاق حقوق زنان علیه طالبان استفاده نمیکنند.
دیدار وزیر خارجه طالبان با نماینده چین، در پی فشارهای پاکستان

وزارت خارجه طالبان از دیدار امیرخان متقی، با یو شیاوینگ، نماینده ویژه چین برای افغانستان و گفتوگو در باره مذاکرات ارومچی خبر داده است.
گفته شده که در این دیدار امیر خان متقی وزیر خارجه طالبان، بر گسترش روابط دوجانبه، همکاریهای اقتصادی، ثبات منطقهای و پیشبرد نتیجهمحور مذاکرات ارومچی تأکید کرده است.
این دیدار پس از آن انجام شده که در پی یک حمله تروریستی مرگبار در خیبرپختونخوا پاکستان، وزارت خارجه این کشور معاون سفیر طالبان در اسلامآباد را احضار کرد و نسبت به پیامدهای جدی تداوم حملات تروریستی در پاکستان با مسولیت تروریستان مستقر در افغانستان هشدار داد.
در حمله تروریستی دیروز در پاکستان ۱۵ نیروی پولیس کشته شدند. وزارت خارجه پاکستان گفت که این حمله در افغانستان سازماندهی شده بود.
در واکنش به حمله دیروز، وزیر دفاع پاکستان نیز با لحن تند و هشدارآمیز طالبان افغانستان را مخاطب قرار داد و آنان را نیابتیهای هند و «ناسپاسترین» گروه در تاریخ بشر خواند. او هشدار داد که پاکستان انتقام میگیرد و اقدام قاطعی علیه طالبان انجام خواهد داد.
مذاکرات طالبان و پاکستان در شهر ارومچی چین با میانجیگری چین از حدود یک ماه پیش آغاز شد اما دو هفته پس از انجام دور اول مذاکرات، معاون وزارت خارجه طالبان آن را بینتیجه اعلام کرد. سپس دوباره وزیر خارجه طالبان اعلام کرد که این مذاکرات با امید یک نتیجه مثبت ادامه مییابد. در روزهای اخیر گزارشی در مورد این مذاکرات نشر نشده و مشخص نیست که آیا این مذاکرات انجام شده یا خیر.
آگاهان امور میگویند که طالبان تحت فشار نظامی پاکستان به مذاکرات ارومچی پناه میبرد اما از آنجایی که این گروه حاضر به ارایه تضمین و تعهد کتبی در زمینه قطع حمایت از گروههای تروریستی از جمله تحریک طالبان پاکستان نیست، مذاکرات نتیجه نمیدهد و پاکستانیها مذاکرات را در چارچوب تلاش طالبان برای وقت کشی تعبیر میکنند.
سازمان ملل، از سوءتغذیه حدود پنج میلیون کودک و زنباردار افغانستانی ابزار نگرانی کرد

سازمان ملل متحد گفته که افزایش گرسنهگی در افغانستان و دچار شدن حدود پنج میلیون کودک و زن باردار با سوءتغذیه نگران کننده است.
سازمان ملل امروز سهشنبه، ۲۲ ثور/اردیبهشت، اعلام کرد که بیش از ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تن در افغانستان با ناامنی غذایی شدید مواجه هستند.
این سازمان افزوده که گرسنهگی در افغانستان بیشترین آسیب را به زنان و کودکان وارد کرده است.
سازمان ملل در گزارش تازه خود گفته که «افغانستان با چندین بحران همزمان روبهرو است، از جمله فروپاشی اقتصادی، از دست رفتن مشاغل و شوکهای اقلیمی که با تنشهای فزاینده منطقهای تشدید شده و سبب افزایش قیمتها و وخامت ناامنی غذایی شده است.»
پیش از این برنامه جهانی غذا، هشدار داد که فشارهای ترکیبی سبب کاهش ذخایر غذای تخصصی در افغانستان شده است که برای کمک به بهبود سوءتغذیه زنان و کودکان استفاده میشود.
مسوول برنامه جهانی غذا در افغانستان، گفته که کمکهای تغذیهای و بستههای غذایی برای میلیونها زن و کودک در سراسر کشور خط حیات محسوب میشود.
سه روز پیش نیز صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل-یونیسف، و «خوشه جهانی تغذیه» در گزارشی در مورد وضعیت فقر و ناامنی غذایی در افغانستان، هشدار داده و اعلام کردند که نرخ سوءتغذیه در افغانستان همچنان بالا است.
این نهادها افزودند که ۸۳ درصد کودکان دچار سوءتغذیه در خانوادههای فقیر زندگی میکنند.
در دو سال اخیر پیوسته نهادهای ناظر بینالمللی نسبت به وخیم شدن بحران بشری در افغانستان هشدار داده و گفتهاند که تشدید بحران با کاهش شدید کمکهای جهانی همزمان بوده است.
طالبان تا کنون طرح و برنامهای برای کاهش فقر و بیکاری ارایه نکردهاند.
وزیر دفاع پاکستان، طالبان را «ناسپاسترین» گروه در تاریخ بشر خواند

خواجه محمد آصف، وزیر دفاع پاکستان، یک بار دیگر طالبان افغانستان را به پیشبرد جنگ نیابتی هند علیه پاکستان متهم کرد و گفت که در تاریخ بشر هیچکسی به اندازه این گروه ناسپاسی نکرده است.
او روز گذشته در گفتوگو با جیو نیوز هشدار داد که پاکستان در پاسخ به حمله شبه نظامیان بر پاسگاه پولیس در شهرستان بنوی ایالت خیبرپختونخوا، میتواند عملیات قاطعی علیه طالبان افغانستان انجام دهد.
او افزود که پاکستان همان کاری را که در جنگ سال گذشته با هند انجام داد، با طالبان در افغانستان نیز انجام خواهد داد.
وزیر دفاع پاکستان گفت: «ما حساب هر قطره خون ریخته شده در نتیجه حملات ترورییستی را خواهیم گرفت و تا نابودی کامل تروریستها آرام نخواهیم نشست.»
اظهارات تند وزیر دفاع پاکستان علیه طالبان، که با احضار معاون سفیر طالبان در اسلامآباد از سوی وزارت خارجه پاکستان همزمان بود، پس از آن صورت گرفت که روز گذشته در یک حمله تروریستی در ایالت خیبرپختونخوا پاکستان، ۱۵ نیروی پولیس کشته شدند. حملهای که یک بار دیگر تنش میان طالبان و پاکستان را تشدید کرد و با واکنش خشمگینانه مقامهای پاکستان مواجه شد.
وزارت خارجه پاکستان در واکنش به حمله تروریستی دیروز گفته که بر اساس شواهد و معلومات استخباراتی، این حمله از سوی جنگجویانی برنامهریزی شده بود که «در افغانستان مستقر هستند.»
وزارت خارجه پاکستان، با لحن هشدارآمیزی تاکید کرده تا زمانی که تیتیپی و ارتش آزادیبخش بلوچ از افغانستان اخراج نشوند، روابط پاکستان با طالبان عادی نخواهد شد و عملیات نظامی در افغانستان علیه گروههای تروریستی تحت حمایت طالبان ادامه خواهد داشت.
محقق به نبیل: معامله پنهانی کار استخباراتیها است، من برای حل مشکل مردم با کشورها رأیزنی میکنم

محمد محقق، رهبر حزب وحدت مردم افغانستان و عضو شورای عالی مقاومت ملی برای نجات، در واکنش به انتقادهای رحمتالله نبیل، رییس پیشین اداره امنیت ملی، گفته تا زمانی که مشکل مردم با طالبان حل نشود، با کشورهای تاثیرگذار درباره آینده کشور رأیزنی میکنم.
آقای محقق، در صفحه فیسبوک خود نوشت که رحمتالله نبیل او را به«معامله پشت پرده» با پاکستان متهم کرده، در حالی که انجام این نوع معاملات سیاسی کار افراد امنیتی و استخباراتی است.
وی تصریح کرده است که برای حل مشکل مردم با گروه طالبان، در چوکات شورای عالی مقاومت برای نجات افغانستان و حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، با کشورهای تاثیرگذار همسایه و جهان درباره افغانستان در رایزنی دوامدار است.
محقق در ادامه نوشته است: «هر راه ممکن را تعقیب میکنیم؛ از مذاکرات سیاسی تا تحرکات میدانی، این به معنای معامله پنهانی نیست، بلکه حق مسلم ماست.»
او افزوده که «ملاحظات ایران و ترکیه را داریم و نمیخواهیم از اقدامات ما آنها متضرر شوند.»
محقق، حدود یک ماه پیش به مارشال عاصم منیر، فرمانده کل نیروهای مسلح پاکستان، نامه نوشت و از نقش او در میانجیگری و تسهیل مذاکرات میان ایالات متحده و ایران قدردانی کرد.
در این نامه آقای محقق نوشت:«همه مراکز تصمیمگیری منطقه و جهان میدانند که من یک مجاهد مسلمان، هزاره و شیعهمذهب هستم و با نسلکشی مسلمانان توسط حکومتهای ترامپ و نتانیاهو در فلسطین و لبنان مخالفت دارم.»
وی در نامه ارسالی خود به مارشال منیر تاکید کرده بود که پاکستان جهان را از یک فاجعه بزرگ نجات داد.
در همین حال، آقای محقق، در گفتوگو با تلویزیون آمو، ادعای فرضی بودن خط دیورند را نادرست خواند و گفت که با دعوای ارضی و مرزی با پاکستان موافق نیست و خط دیورند مرز رسمی دو کشور است.
نامه نوشتن آقای محقق و سپس اظهار نظر صریح او در باره خط دیورند، با واکنشهای گسترده در افغانستان مواجه شد و سیاسیون پشتونتبار او را متهم به معامله با پاکستان کردند.
یکی از کسانی که به اظهارات رهبر حزب وحدت مردم افغانستان واکنش تند نشان داد، رحمتالله نبیل رییس پیشین اداره امنیت ملی افغانستان بود. او محقق را یک شخص«خودفروش بیگانهپرست» توصیف کرد.
نبیل مدعی شد که محمد محقق و شمار دیگری از سیاستمداران با پاکستان مذاکره کردهاند تا با حمایت سیاسی و تسلیحاتی این کشور، از مسیر چترال به داخل افغانستان نیرو بفرستند. برنامهای که به گفته نبیل، ایران مانع اجرای آن شده است.
گفتنی است که در چند ماه اخیر پاکستان تلاشهایی را برای جلب همکاری رهبران سیاسی و قومی غیرپشتون آغاز کرده و از آنان خواسته است که در سرنگونی رژیم قومی طالبان همکاری کنند. درخواستی که به موافقت صریح یا ضمنی رهبران غیرپشتون مواجه شده و نگرانیهای سیاسیون پشتونتبار را برانگیخته است.
ناظران میگویند که مخالفت سیاسیون پشتون با همکاری پاکستان و رهبران غیرپشتون بیشتر انگیزه قومی دارد و خواسته و ناخواسته به نفع طالبان است.
طالبان به عنوان یک گروه پشتونیستی، اقوام غیرپشتون را از قدرت حذف کرده و در عرصههای اجتماعی و فرهنگی نیز برنامه حذف و به حاشیه راندن غیرپشتون ها را دنبال کرده است. اقداماتی که موجب خشم و نارضایتی گسترده درمیان جریانهای سیاسی، فکری و فرهنگی غیرپشتون شده است.