خبرگزاری پورانا

PNA

طالبان دو خبرنگار طلوع‌نیوز را بازداشت کردند

منابع گفته‌اند که استخبارات گروه طالبان منصور نیازی، گرداننده برنامه‌های طلوع نیوز، و عمران دانش خبرنگار این رسانه را روز پنج‌شنبه، ۱۷ ثور/اردیبهشت، بازداشت کرده‌ است.

تا کنون دلیل بازداشت این دو خبرنگار از سوی طالبان مشخص نشده و طالبان هم در این باره اظهار نظری نکرده‌اند.

طلوع نیوز گفته که طالبان این دو خبرنگار را از شهر کابل بازداشت کرده‌اند.

روز گذشته طالبان جاوید نیازی مسوول خبرگزاری پیگرد را در کابل بازداشت کردند.

مرکز حمایت از رسانه‌های افغانستان، ضمن محکوم کردن بازداشت آقای نیازی، از تشدید روند سرکوب آزادی بیان ابراز نگرانی کرد. به گزارش این مرکز، شش خبرنکار دیگر نیز در زندان طالبان به سر می‌برند.

با بازداشت دو خبرنگار طلوع نیوز، تعداد خبرنگاران بازداشتی و زندانی به ۹ نفر می‌رسد.

دو خبرنگار طلوع نیوز در حالی از سوی طالبان بازداشت شده‌اند که چند روز پیش، فرید محمدی، مسوول این رسانه، در یک نشست مشترک با طالبان، وضعیت آزادی رسانه‌ها در افغانستان تحت کنترل طالبان را در سطح منطقه «بی‌نظیر» توصیف کرد. اظهاراتی که با واکنش تند مدافعان آزادی بیان مواجه شد و تحریف واقعیت به نفع گروه سرکوبگر حاکم خوانده شد.

طلوع و طلوع نیوز که در نظام جمهوریت از رسانه‌های پیش‌رو در عرصه حمایت از ارزش‌های مدرن و مدنی به شمار می‌رفتند و پروژه‌های حمایتی زیادی از نهادهای حامی رسانه‌های آزاد دریافت می‌کردند، با برگشت طالبان به قدرت، به شکل شگفت‌انگیزی در خدمت اهداف تبلیغاتی طالبان قرار گرفتند.

چندی پیش صدیق‌الله توحیدی رییس نهاد حامی رسانه‌های آزاد افغانستان گفت که برخی از رسانه‌های به ظاهر آزاد در پیشبرد اهداف رسانه‌‌ای طالبان حتا بیشتر از رسانه‌های طالبان افراط کرده‌اند. او این رسانه‌ها را متهم به خوش خدمتی به طالبان کرد.

نهادهای حامی رسانه‌های آزاد می‌گویند که با برگشت طالبان به قدرت، بیش از هفتاد درصد رسانه‌های آزاد فعالیت شان متوقف شده و بقیه نیز در خدمت اهداف طالبان قرار گرفته و ماهیت شان را از دست داده‌اند.

طالبان در دوره جمهوریت، چندبار بر خبرنگاران طلوع همکاری کردند. در آخرین حمله انتحاری طالبان، هفت تن از کارکنان و خبرنگاران طلوع کشته شدند.

منابع آگاه می‌گویند که صاحب امتیاز طلوع، سعد محسنی، بر اساس روابطی که با خلیزاد دارد، به لابی‌گری برای طالبان روی آورده است.

طالبان در غزنی یک یوتیوبر را بازداشت کردند

منابع محلی در ولایت غزنی گفته‌اند که ماموران اداره امر به معروف طالبان، مهران مهدی، یوتیوبر و فعال اجتماعی را بازداشت کرده‌ا‌ند.

به گفته منابع، طالبان آقای مهدی روز شنبه ۱۹ ثور/اردیبهشت، پس از احضار به اداره امربه معروف ونهی از منکر شهرستان/ولسوالی مالستان غزنی بازداشت کرده‌اند.

مهدی مهران از فعالان رسانه‌ای و مدنی است که ویدیوهایی متععدی از مراسم و مناطق محلی در کانال یوتیوب خود پخش می‌کند.

منابع افزوده‌اند که طالبان فعالان اجتماعی در این ولایت را به بهانه‌های مختلف از جمله فعالیت در فضای مجازی احضار و در مواردی آنها را بازداشت کرده‌اند.

مقامات محلی طالبان در غزنی تاکنون در مورد بازداشت این یوتیوبر چیزی نه گفته‌اند.

در گذشته نیز گزارش‌های متعددی از بازداشت، تحقیر و توهین، لت‌و‌کوب و زندانی نمودن فعالان رسانه‌ای و خبرنگاران توسط گروه طالبان در سراسر کشور منتشر شده است.

جسد سلاخی شده یک جوان در کابل پس از یازده روز ناپدید شدن، پیدا شد

منابع محلی در کابل گفته‌اند که جسد سلاخی شده یک جوان ۱۷ ساله پس از یازده روز ناپدید شدن از ناحیه نهم شهر کابل، پیدا شده است.

به گفته منابع، این جوان شهزاد نیازی نام داشته و باشنده اصلی منطقه هوت خیل، از مربوطات ناحیه نهم شهر کابل، بوده است .

منابع افزوده‌اند، این جوان به تاریخ ۹ ثور/اردیبهشت، حین رفتن به سوی مکتب، در شهر کابل ناپدید گردیده بود که جسد سلاخی شده او پس از یازده روز از یک مخروبه، در منطقه هوت خیل شهر کابل پیدا شده است.

شاهدان عینی گفته‌اند که افراد ناشناس پوست صورت این جوان را کنده، بینی‌اش را بریده و چشمانش را از حدقه بیرون کشیده‌اند.

تاکنون کیستی عاملان و چرایی قتل این جوان مشخص نشده و طالبان هم دراین باره اظهار نظری نکرده‌اند.
پیش از این منابع در کنر از پیدا شدن جسد سربریده شده یک کودک در کنر خبر داده‌اند.

در این اواخر قتل‌های مرموز شهروندان افغانستان توسط افراد مسلح ناشناس به گونه بی‌پیشینه‌ای افزایش یافته است.

در بسیاری از موارد، بستگان مقتولین، افراد طالبان را به دست داشتن در قتل‌ها متهم می‌کنند.

طنین «مرگ بر طالبان» در وادی‌های بدخشان؛ اعتراضات به سومین شهرستان گسترش یافت

در حالی که در سه روز گذشته، درگیری‌های خونین میان طالبان و مردم بدخشان در شهرستان‌ها/ولسوالی‌های ارگو و شکی جریان داشته، امروز منابع محلی در این ولایت از گسترش اعتراضات مردمی به شهرستان خاش نیز خبر داده‌اند. در ویدیوهای منتشر شده از شهرستان خاش دیده می‌شود که مردم خشمگین چوب و سنگ بدست شعار مرگ بر طالبان سر داده و راهپیمایی اعتراضی برگزار کرده‌اند.

طبق گزارش‌های اولیه، طالبان بر معترضان در شهرستان خاش تیراندازی کرده که در آن سه معترض زخمی شده‌اند.

به گفته منابع، این درگیری روز شنبه به وقوع پیوسته و افراد وفادار به قاری واصل، معاون فرقه طالبان در بدخشان، بالای معترضان تیراندازی کرده‌اند.
گفته شده که این درگیری بر سر علفرچرها صورت گرفته و معترضان قاری واصل را متهم به غصب علفچرها کرده‌اند.

در دو روز گذشته بدخشان محل ناآرامی‌های گسترده‌ای بوده است.

در شهرستان شکی بدخشان، افراد طالبان بر سر نحوه استخراج معدن طلا با هم درگیر شدند. در این درگیری دستکم یک نفر کشته شده است.

در شهرستان ارگو نیز تنش میان مردم و طالبان پس از تلاش طالبان برای تخریب مزارع خشخاش بالا گرفت. در این درگیری‌ها، دو تن کشته و هشت تن زخمی شدند.

درگیری میان طالبان و مردم بدخشان در چند سال اخیر بر سر استخراج معادن، تخریب مزارع خشخاش و غصب زمین بارها گزارش شده است.

ناظران می‌گویند که بدخشان برای طالبان به درد سر بزرگی مبدل شده است.

فرمانده کل نیروهای مسلح پاکستان: طالبان پناه‌گاه‌های تروریستان را به صورت کامل نابود کنند

مارشال عاصم منیر، رییس ستاد ارتش و فرمانده کل نیروهای مسلح پاکستان، یک بار دیگر طالبان افغانستان را به حمایت از گروه‌های تروریستی ضد پاکستان متهم کرد و از آنان خواست که تمامی پناه‌گاه‌های هراس‌افگنان در افغانستان را نابود کرده و به حمایت از تی تی پی و جدایی‌طلبان بلوچ پایان دهند.

آقای منیر روز گذشته در مراسمی تحت عنوان «روز نبرد حق» گفته که هند برای شکست پاکستان به «تروریزم دولتی» متوسل شده و «هراس‌افکنی» نه تنها از سوی دهلی‌نو؛ بل‌که از خاک افغانستان نیز علیه پاکستان ادامه دارد.

فرمانده کل نیروهای مسلح پاکستان هشدار داده که نیروهای امنیتی این کشور «انتقام خون» هر شهروند پاکستان را خواهند گرفت و جنگ «علیه تروریزم» تا نابودی آخرین «تروریست» ادامه می‌یابد.

او تأکید کرد که دولت و ملت پاکستان با«اتحاد و همبستگی»، جنگ جاری«علیه تروریزم» را به زودی و با «موفقیت» به پایان می‌رسانند.

چندی پیش نیز مارشال منیر خطاب به طالبان افغانستان هشدار داده بود که میان «فتنهٔ خوارج» و پاکستان یکی را انتخاب کنند.

یک روز پس از این اظهارات فرمانده کل نیروهای مسلح پاکستان(امروز) یک حمله مرگبار تروریستی در ایالت خیبرپختونخوا پاکستان بر یک مرکز پولیس انجام شد که در آن ۱۵ افسر پولیس کشته شدند. مقام‌های پاکستان تا کنون به این حمله واکنش رسمی نشان نداده‌اند. در گذشته، مقام‌های پاکستان در واکنش به حملات تروریستی در این کشور، از انجام اقداماتی علیه تروریستان در افغانستان سخن می‌گفتند.

یک کودک در کنر توسط افراد ناشناس سربریده شد

منابع محلی در ولایت کنر گفته‌اند که افراد ناشناس یک کودک را در شهر اسعدآباد، مرکز این ولایت سر بریده‌اند.

به‌گفته‌ی منابع، این کودک عثمان نام داشته و باشنده اصلی منطقه‌«نوآباد» شهر اسعدآباد مرکز کنر بوده است.

عثمان روز گذشته ناپدید شده بود و جسد سربریده او امروز یک‌شنبه، ۲۰ ثور/اردیبهشت، از منطقه‌«نوآباد» شهر اسعدآباد پیدا شده است.

تاکنون کیستی عاملان و چرایی این قتل مشخص نشده است.

مقام‌های گروه طالبان در کنر تاکنون در این باره اظهار نظری نکرده‌اند.

بستگان مقتولین در بسیاری از موارد، افراد طالبان را به دست داشتن در این‌گونه قتل‌ها متهم می‌کنند.

در این اواخر آمار قتل‌های مرموز در نقاط مختلف کشور به گونه بی‌پیشینه‌ای افزایش یافته است.

واژگون شدن بس مسافربری در هرات، ۲ کشته و ۵۱ زخمی برجا گذاشت

منابع محلی در ولایت هرات می‌گویند که در نتیجه واژگون شدن یک بس مسافربری در شهرستان/ولسوالی ادرسکن این ولایت، دو تن جان باخته و ۵۱ تن دیگر زخمی شده‌اند.

گفته شده که زخمیان این رویداد به شفاخانه منتقل شده‌اند.

جزییات بیشتری در مورد این رویداد و چگونگی وقوع آن در دست نیست.

حوادث ترافیکی یکی از مرگبارترین حوادث در افغانستان به شمار می‌رود.

خرابی جاده‌ها، نبود نشانه‌های راهنمای رانندگی، فساد و بی‌دقتی در صدور گواهینامه رانندگی و بی‌احتیاطی رانندگان از عوامل عمده رویدادهای ترافیکی در افغانستان به شمار می‌رود.

انتقاد شدید یک عضو جنبش فانوس آزادی از انفعال و سکوت جنبش‌های اعتراضی در برابر طالبان

‏وجیه امینی، یکی از اعضای «جنبش فانوس آزادی زنان افغانستان» از آنچه او سکوت در برابر رفتارهای زن‌ستیزانه طالبان خوانده، به شدت انتقاد کرده و این سکوت را «تلخ‌تر» از رفتارهای طالبان دانسته است.

این عضو جنبش فانوس آزادی، خواستار اعتراض جدی و روشمند در برابر افزایش قتل، خشونت و تجاوز علیه زنان شده و گفته که تشکل‌های اعتراضی زنان باید از سکوت و انفعال بیرون شده و به شکل همبسته صدای اعتراض خود را در برابر ظلم و خشونت طالبان علیه زنان بلند کنند.

خانم ‏وجیه روز گذشته، با ارسال ویدیویی به رسانه‌ها، گفته که این روزها زنان افغانستان در میان موجی از خشونت، قتل و تجاوز می‌سوزند اما تلخ‌تر از این جنایت‌ها، سکوتی است که در برابر این خشونت‌ها حاکم شده است.

وی هشدار داد که این سکوت، به عاملان خشونت جرئت بیش‌تر می‌دهد و درد زنان افغانستان را عمیق‌تر می‌سازد.

این عضو جنبش اعتراضی زنان تاکید کرده که «سکوت در برابر ظلم، پایان دادن به ظلم نیست؛ بلکه کمک به ادامه آن است.»

در برابر رفتارهای زن‌ستیزانه طالبان ده‌ها جنبش اعتراضی متشکل از مدافعان حقوق زنان ایجاد گردید اما این تشکل‌ها کار چندانی در راستای مبارزه برای تامین حقوق زنان از پیش نبرده و به صدور بیانیه‌های رسانه‌‌ای و محکومیت لفظی رفتارهای طالبان بسنده کرده‌اند.

آگاهان امور می‌گویند که زنان افغانستان به یک حرکت متحد و هدفمند برای مبارزه با وضعیت موجود نیاز دارند و با فعالیت‌های پراکنده و در فقدان راهبرد و روش کارآمد مبارزاتی، نمی‌توان از میلیون‌ها زن قربانی خشونت و اسیر پنجه‌های ظلم طالبان دفاع کرد.

حمله مرگبار بر پولیس پاکستان؛ ۱۵ نظامی در خیبرپختونخوا کشته شدند

رسانه‌های پاکستان به نقل از منابع امنیتی گزارش داده‌اند که صبح امروز گروهی از مهاجمان با موتربم بر یک پاسگاه پولیس در منطقه بنوی ایالت خیبرپختونخوا حمله کردند که در آن ۱۵ نیروی امنیتی کشته شده و ۳ نیروی امنیتی دیگر زخمی شده‌اند.

در گزارش‌ها آمده که انفجار به حدی قوی بوده که ساختمان پاسگاه کاملاً ویران شده است.

هر چند رسانه‌های پاکستان گفته‌اند که مسوولیت این حمله را تا کنون گروهی به عهده نگرفته اما برخی از رسانه‌های بین‌المللی به نقل از منابع امنیتی گفته‌اند که مسوولیت این حمله را گروهی موسوم به «اتحاد مجاهدین» به عهده گرفته است. گروهی که در افغانستان فعالیت دارد.

پیش‌تر به نقل از یک مقام پولیس گزارش شد که درگیری‌ میان نیروهای امنیتی و مهاجمان هنوز ادامه دارد و نیروهای امنیتی در تلاش برای پاک‌سازی منطقه هستند.

یک مقام دیگر امنیتی به خبرگزاری رویترز گفته که‌ «تروریست‌ها نخست با یک موتر مملو از مواد انفجاری به پوسته پولیس حمله کردند، سپس افراد مسلح وارد محوطه شده و به نیروها آتش گشودند.»
او افزوده که نیروهای کمکی به محل اعزام شده‌اند اما شبه‌نظامیان همچنان درگیر هستند و مقاومت می‌کنند.

منابع به رسانه‌ها گفته‌اند که مهاجمان در این درگیری از پهپاد نیز استفاده کرده‌اند.

مقام‌های امنیتی وضعیت اضطرار در منطقه اعلام کرده و نسبت به تشدید درگیری با گروه‌های مسلح هشدار داده‌اند.

ایالت خیبرپختونخوا پاکستان در این اواخر شاهد ناامنی‌های گسترده بوده است. روز گذشته ارتش پاکستان اعلام کرد که ۵ عضو گروه طالبان پاکستان را در دو عملیات کشته است.

پاکستان همواره طالبان افغانستان را متهم به حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی مخالف دولت می‌کند.

گروه اتحاد مجاهدین که مقام‌های امنیتی پاکستان مسوولیت حمله امروز را به آن نسبت داده‌اند یک گروه تازه تشکیل به نظر می‌رسد.

هشدار سازمان ملل در مورد بلند بودن نرخ سوءتغذیه کودکان در افغانستان

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل-یونیسف، و «خوشه جهانی تغذیه» در گزارشی در مورد وضعیت فقر و ناامنی غذایی در افغانستان، هشدار داده‌اند که نرخ سوءتغذیه در افغانستان همچنان بالا است. این نهادها گفته‌اند که ۸۳ درصد کودکان دچار سوءتغذیه در خانواده‌های فقیر زندگی می‌کنند.

در گزارشی که این نهادها روز شنبه، ۱۹ ثور/اردیبهشت، نشر کردند، آمده که محدودیت‌های مرزی و کاهش بودجه از چالش‌های اصلی برای مهار بحران سوءتغذیه در افغانستان است.

در این گزارش تأکید شده است که حدود ۲۴۰ شهرستان/ولسوالی به‌دلیل کمبود بودجه و مشکلات دیگر، هنوز تحت پوشش برنامه‌های امداد غذایی قرار نگرفته‌اند.

گزارش افزوده که نرخ سوءتغذیه حاد در ۱۰ ولایت افغانستان هم‌چنان بالاتر از ۱۰ درصد گزارش شده که بیش‌تر موارد در هلمند و دایکندی ثبت شده است.

چندی پیش نیز برنامه جهانی غذا اعلام کرد که نزدیک به ۵ میلیون زن و کودک در افغانستان به سوءتغذیه شدید دچاراند. این نهاد گفت که در سراسر افغانستان، ۳.۷ میلیون کودک و ۱.۲ میلیون زن از سوءتغذیه حاد رنج می‌برند.

در یک سال اخیر پیوسته نهادهای ناظر بین‌المللی نسبت به وخیم شدن بحران بشری در افغانستان هشدار داده‌اند و همزمان گفته‌اند که تشدید بحران با کاهش شدید کمک‌های جهانی همزمان بوده است.

طالبان تا کنون طرح و برنامه‌ای برای کاهش فقر و بیکاری ارایه نکرده‌اند.

عضویت در خبر نامه پورانا

جهت عضویت در خبر نامه فرم زیر را پر نمایید.