در شلیک طالبان به روی مردم در یک معدن طلا در بدخشان شماری کشته و زخمی شدند

منابع محلی در ولایت بدخشان به رسانهها گفتهاند که جنگجویان طالبان بر سر استخراج معدن طلا با باشندگان شهرستان/ولسوالی شکی این ولایت درگیر شدهاند که در نتیجه شلیک طالبان شماری از باشندگان محل کشته شده و هشت تن زخمی شدهاند. تعداد دقیق کشته شدهها تا هنوز مشخص نشده است.
به گفته منابع مردمی، این درگیری امروز، شنبه، ۱۹ ثور/اردیبهشت،
در معدن طلای قطقطی واقع در روستای شریننظم شهرستان شکی رخ داده است.
درگیری پس از آن آغاز شده که جنگجویان طالبان معدنکاران را لتوکوب کردهاند.
برخی از معدنچیان افراد تحت امر جمعهخان فاتح فرمانده محلی طالبان را متهم به غصب تونلهای کاری شان کردهاند.
جمعه خان فاتح فرمانده بدخشانی طالبان در حال حاضر معاون والی طالبان در ولایت جنوبی زابل است. او پیش از این «ولسوال» طالبان در شهرستان دروازهای بدخشان بود. این فرمانده محلی طالبان در گذشته بارها به زورگویی، غصب زمینهای مردم و کشتار نظامیان پیشین متهم شده است.
ویدیویهای منتشر شده در رسانهها از جریان درگیری امروز جنگجویان طالبان و مردم شکی نشان میدهد که مردم محل با بیل و کلنگ و دیگر امکانات دستداشته شان علیه طالبان اعتراض میکنند.
در این ویدیو مردم شهرستان شکی از «قیام» علیه طالبان گفته و تاکید میکنند که از ظلم، تبعیض و آزار طالبان به ستوه آمدهاند.
طالبان درباره این درگیری و تلفات چیزی نگفتهاند.
به گفته منابع محلی زخمیان به شفاخانه منتقل شدهاند و وضعیت شماری از آنها وخیم گزارش شده است.
این درحالی است که روز گذشته رسانهها از تیراندازی جنگجویان طالبان بر باشندگان محل در شهرستان ارگوی بدخشان نیز گزارش دادند. این درگیری بر سر تخریب مزارع خشخاش به وقوع پیوسته و تا کنون کشته شدن دو تن در آن تایید شده است.
معترضان در شهرستان ارگو میگویند که طالبان با کشاورزان بدخشانی برخورد تبعیض آمیز قومی دارد. آنان میگویند که طالبان با مزارع خشخاش در ولایتهای جنوبی کاری ندارند اما جنگجویان خشن جنوبی خود را برای تخریب مزارع بدخشان میفرستند.
بدخشان کانون آشوبها و درگیریهای مردمی علیه طالبان در سالهای اخیر بوده است. این درگیریها گاهی بر سر معادن بوده، گاهی بر سر تخریب مزارع خشخاش و گاهی هم موضوع آن رفتار تبعیضآمیز طالبان پشتونتبار با طالبان محلی و مردم محل بوده است.
اداره طالبان در سراسر کشور، به ویژه در بدخشان بهطور گسترده در حال استخراج منابع معدنی از جمله طلا است. روندی که مردم آن را غیرقانونی، غیرعادلانه و چپاولگرانه میدانند و بارها علیه آن اعتراض کردهاند.
طالبان نیز همواره اعتراضات بدخشانیان را با خشونت تمام سرکوب کرده و به مطالبات مردمی وقعی ننهادهاند. تا آنجا که حتا فرماندهان محلی تاجیکتبار طالبان از رفتار قومی رهبران این گروه انتقاد کردهاند.
جبهه مقاومت از کشته شدن دو عضو طالبان در فراه خبر داد

جبهه مقاومت ملی افغانستان در خبرنامهای گفته است که در یک عملیات مسلحانه نیروهایش در فراهرود ولایت فراه، دو عضو طالبان کشته شدهاند.
جبهه مقاومت ملی افزوده که این حمله دو روز پیش، ۱۷ ثور/اردیبهشت انجام شده است.
طالبان تا اکنون در این مورد واکنشی نشان نداده است.
عملیاتهای نظامی جبهه مقاومت ملی علیه طالبان که در چند ماه اخیر کاهش یافته بود، در این روزها دوباره افزایش یافته است.
چهار شهروندان افغانستان به شمول سه زن برنده شورای شهرداری بریتانیا شدند

چهار شهروند افغانستان به شمول سه زن در انتخابات شورای شهرداری بریتانیا برنده انتخابات شدند.
رابعه نسیمی، شهیره کریمی و پیمانه اسد و عبدل بوستانی اعضای حزب کارگر در نواحی مختلف شهر لندن در این انتخابات پیروز شدند و به شوراهای شهرداری لندن راه یافتند.
رابعه نسیمی در انتخابات شورای محلی غرب لندن با کسب بیش از ۱۲۰۰ رأی بهعنوان یکی از سه نامزد برنده اعلام شد.
خانم نسیمی در دور اول حاکمیت طالبان، زمانی که پنج ساله بود، همراه با خانوادهاش افغانستان را ترک و به بریتانیا مهاجر شد.
او در اکس نوشته «بسیار مفتخرم که بهعنوان عضو شورای حزب کارگر برای ایست اکتون، در کنار استیون دانلی و هیتش تیلور و به نمایندگی از حزب کارگر انتخاب شدهام.» رابعه نسیمی تاکید کرد که این یک کارزار انتخاباتی طولانی و دشوار بود.
رابعه نسیمی که در سال ۱۹۹۹میلادی، همراه با خانوادهاش وارد بریتانیا شد، پس از دریافت مدرک لیسانس در رشته جامعهشناسی از دانشگاه گلداسمیتس لندن، دوره ماستری خود را در همین رشته در دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی لندن به پایان رساند و سپس تحصیلات خود را در مقطع دکترا در رشته جامعهشناسی با تمرکز بر موضوع مهاجران نسل دو، هویت، میهن و زبان در دانشگاه کمبریج شروع کرد.
هم چنان پیمانه اسد نیز از رأیدهندگان قدردانی کرد که برای سومین دوره دوباره به او رای دادند. او درباره دشواریهای این انتخابات نوشت «کسانی که به مردم میگفتند من یک مسلمان واقعی نیستم، چون به راهحل دو کشوری باور دارم مرا صهیونیست مینامیدند، چون پدرم یک شهروند افغانستان است مرا طالبان خطاب میکردند، و برای ساکت کردنم بهخاطر صحبت درباره سیاست خارجی برایم تهدید به مرگ میفرستادند.»
خانم اسد تاکید کرد «من تمام این حملات را تحمل کردم و سومین دوره پیروزیام را به دست آوردم. حتی با بیشترین تعداد رأی در صدر فهرست قرار گرفتم.»
نتایج انتخابات روز پنجشنبه، ۱۷ ثور/اردیبهشت، برگزار شد و حزب کارگر به رهبری کییر استارمر، نخستوزیر این کشور، در شوراهای محلی انگلستان و رایگیریهای اسکاتلند و ولز با شکست گسترده روبهرو شده است.
در مقابل، حزب ریفرم یوکی، حزب ملی اسکاتلند، پلاید کامری در ولز و حزب سبز در چند حوزه پیشروی کردهاند.
این انتخابات برای ۱۳۶ شورای محلی در انگلستان و پارلمانهای محلی اسکاتلند و ولز برگزار شد و مهمترین آزمون افکار عمومی برای حکومت کارگر پیش از انتخابات عمومی سال ۲۰۲۹ میلادی، به شمار میرود.
منابع: طالبان برای جلب رضایت پاکستان، به رهبران تی تی پی دستور ترک کابل را دادهاند

برخی از رسانهها به نقل از منابعی در میان تحریک طالبان پاکستان، گزارش دادهاند که طالبان افغانستان به رهبران تی تی پی دستور دادهاند تا کابل را ترک کرده و به مناطقی در جنوب کابل منتقل شوند.
طبق گزارشها، طالبان این دستور را بخاطر کاهش تنش با پاکستان صادر کردهاند.
خبرگزاری ایراف، به نقل از دو عضو تیتیپی گزارش داده که شماری از فرماندهان میانرتبه و بلندرتبه تحریک طالبان پاکستان، از کابل به مناطق جنوبی پایتخت انتقال داده میشوند و برخی دیگر نیز در حال آماده شدن برای ترک محل اقامتشان هستند.
براساس این گزارش، این انتقال شامل برخی اعضای «حزب اسلامی ترکستان شرقی» و بقایای شبکه القاعده نیز میشود. گروههایی که تحت حمایت طالبان افغانستان قرار دارند و رهبران آنان در پناهگاههای امن در کابل نگهداری میشوند.
در این گزارش آمده که این تصمیم پس از گفتوگوهای مقامات پاکستان، چین و طالبان در شهر ارومچی چین اتخاذ شده است.
مقامهای رسمی طالبان، اسلامآباد و پکن تاکنون در باره این گزارشها واکنش رسمی نشان ندادهاند.
قطع همیشگی حمایت طالبان افغانستان از طالبان پاکستان یکی از خواستههای اصلی پاکستان در چند دور مذاکرات با طالبان بوده است. طالبان در گذشته حضور گروههای تروریستی در افغانستان از جمله رهبران و اعضای تی تی پی را انکار کرده و ارتش پاکستان نیز با تاکید بر اینکه گروههای تروریستی ضد پاکستان در افغانستان مستقر هستند، عملیات نظامی گسترده موسوم به عملیات غضبالحق را از حدود دو ماه به این سو، آغاز کرده و در چارچوب آن مراکز عمده نظامی طالبان را بمباران کرده است.
چندی پیش آصف درانی نماینده ویژه پیشین پاکستان در امور افغانستان گفت که فشار نظامی و هدفگیری مراکز نظامی طالبان توسط ارتش پاکستان، بر روند مذاکرات تاثیر گذاشته و طالبان افغانستان را متمایل به پذیرش خواستههای اسلامآباد کرده است.
طالبان افغانستان و طالبان پاکستان دو شاخه یک گروه تروریستی به شمار میروند که پیوندهای قومی و عقیدتی گسترده میان آنان وجود دارد. طالبان پاکستان در زمانی که طالبان افغانستان علیه نظام مردمی در کابل میجنگیدید، در کنار این گروه علیه دولت افغانستان میجنگیدند اما با برگشت طالبان به قدرت در کابل، طالبان پاکستان تمرکز خود را به حملات ضد دولتی در پاکستان کرده و اعلام کردند که در پاکستان نیز حکومت شرعی را برقرار خواهند ساخت. رویکردی که باعث افزایش بیسابقه ناامنی در پاکستان شد و ارتش پاکستان را وادار به تقابل نظامی با طالبان افغانستان کرد.
بانک خون: بیماری «تالاسمی» در افغانستان افزایش یافته است

رییس بانک خون افغانستان از افزایش بیماری «تالاسمی» در کشور خبر داده و گفته که تنها در کابل بیش از ۱ هزار و ۵۰۰ بیمار تالاسمی ثبت شدهاند که ۷۱۰ تن آنان زن هستند.
وی در مراسمی که به مناسبت روز جهانی مبارزه با بیماری تالاسمی در کابل برگزار شده بود، افزوده که در سال ۱۴۰۴ خورشیدی، ۱۸۷ بیمار جدید نیز ثبت شدهاند و احتمال افزایش این آمار در آینده وجود دارد. به گفته وی، در حال حاضر روزانه حدود ۵۰ بیمار تالاسمی در کشور نیازمند دریافت خون هستند.
در همین حال، مولوی عبدالولی حقانی، معاون اداره ارایه خدمات بهداشتی وزارت صحت عامه، گفته که درمان بیماران تالاسمی مستلزم توجه ویژه است.
طالبان به دلایل و عوامل افزایش بیماری تالاسمی در کشور اشاره نکردهاند اما آگاهان حوزه سلامت و بهداشت در کشور میگویند که افزایش فقر و گرسنگی و همچنان تضعیف نظام بهداشتی کشور میتواند از عوامل درشت باشد.
بیماری تالاسمی یک اختلال خونی ارثی است که به دلیل تولید ناکافی هموگلوبین یا نقص در ساختار آن، تعداد گلبولهای سرخ خون کاهش مییابد. فراد مبتلا به تالاسمی دچار کمخونی شده و سلولهای سرخ خون آنها دچار تخریب بیش از حد میشوند. این بیماری از والدین به ارث میرسد و ممکن است به صورت خفیف یا شدید بروز کند. در موارد شدید، افراد به تزریق خون منظم نیاز دارند.
رژیم غذایی مناسب و ورزش منظم میتوانند به مدیریت علائم و کاهش خستگی بیمار کمک کنند.
روزنامه دان: «تروریست برجسته» کشته شده در خیبرپختونخوا، عضو نیروهای ویژه طالبان بود

روزنامه پاکستانی دان به نقل از منابع امنیتی گزارش داده است که فردی به نام فتحالله معروف به مدثر، که حدود یک ماه پیش (۹ آپریل) در منطقه بنو در ایالت خیبرپختونخوا کشته شده بود، عضو نیروهای ویژه طالبان افغانستان بوده است.
در این گزارش، فتحالله عضو قطعه ویژه «یرموک ۶۰» وابسته به وزارت داخله طالبان معرفی شده و منابع امنیتی پاکستان از او به عنوان یک «تروریست برجسته» یاد کردهاند.
در گزارش آمده که فتحالله باشنده شهرستان/ولسوالی زرمت ولایت پکتیا بوده است.
در ادامه گزارش دان آمده است که این فرد در فعالیتهای مرتبط با تحریک طالبان پاکستان (TTP) در داخل خاک پاکستان نقش داشته و در تسهیل شبکههای فرامرزی و برنامهریزی برخی عملیاتهای مسلحانه نیز دخیل بوده است.
مقامهای طالبان تاکنون در مورد این ادعاها واکنشی رسمی نشان ندادهاند.
این گزارشی در حالی نشر میشود که روابط میان پاکستان و طالبان افغانستان در ماههای اخیر پر تنش بوده و ارتش پاکستان مواضع طالبان را در نقاط مختلف کشور بمباران کردهاند.
ارتش پاکستان میگوید که مراکز و پناهگاههای تروریستان ضد پاکستانی را در افغانستان هدف قرار میدهد.
طالبان حضور گروههای تروریستی در افغانستان را انکار میکنند اما گزارشهای نهادهای ناظر بینالمللی نشان میدهد که دهها گروه تروریستی فرامرزی در زیر سایه حمایت طالبان در افغانستان پناهگاه دارند و حملات تروریستی را در کشورهای مختلف سازماندهی میکنند.
سه تن هنگام پاککاری چاه، در سمنگان جان باختند

منابع محلی در ولایت سمنگان گفتهاند که سه تن در شهرستان/ولسوالی خلم این ولایت هنگام پاککاری چاه فاضلاب جان باختهاند.
به گفته منابع، این رویداد جمعه شب، ۱۸ ثور/اردیبهشت، سمنگان رخ داده است.
به اساس اطلاعات منابع، قربانیان این رویداد باشندگان شهرستان خلم این ولایت هستند که هنگام پاککاری دچار گازکرفتگی شده و جان دادهاند.
ارتش پاکستان از کشته شدن پنج عضو تی تی پی در خیبرپختونخوا خبرداد

ارتش پاکستان در اعلامیهای از کشته شدن پنج عضو طالبان پاکستان_تی تی پی، در جریان دو عملیات جداگانه در ایالت خیبرپختونخوا، خبر داده است.
در اعلامیه ارتش پاکستان آمده که از نزد افراد کشتهشده سلاح و مهمات نیز بهدست آمده و آنان در «فعالیتهای تروریستی متعدد» در ایالت خیبرپختونخوا دست داشتهاند.
یکی از عملیاتها در شهرستان تانک انجام شده و در جریان آن چهار عضو تی تی پی پس از درگیری شدید با نیروهای ارتش کشته شدهاند. در عملیات دیگر، در منطقه دیره اسماعیلخان نیز یک عضو تی تی پی کشته شده است.
ارتش پاکستان گفته است که عملیات پاکسازی تروریستان در مناطق یادشده برای شناسایی و از بین بردن افراد باقیمانده ادامه دارد.
چند روز پیش نیز ارتش پاکستان در اعلامیهای از کشته شدن ۲۲ عضو تی تی پی در خیبرپختونخوا در یک عملیات ضد تروریستی خبر داده بود.
مقامهای پاکستان طالبان افغانستان را به حمایت از تی تی پی متهم میکنند و در همین راستا مواضع طالبان در افغانستان را نیز بارها بمباران کردهاند.
امسو از بازداشت مسوول یک رسانه محلی توسط طالبان در کابل خبر داد

سازمان حمایت از رسانههای افغانستان _امسو، در اعلامیهای از بازداشت احمد جاوید نیازی، مسوول خبرگزاری «پیگرد» در کابل خبر داده است.
این نهاد روز جمعه، ۱۸ ثور/اردیبهشت، در اعلامیه خود گفته که استخبارات گروه طالبان آقای نیازی را شام روز پنجشنبه، از دفتر کارش بازداشت کرده و تاکنون از سرنوشت او اطلاعی در دست نیست.
امسو بازداشت جاوید نیازی از سوی استخبارات طالبان را به شدت محکوم کرده و آن را مانع جدی در برابر آزادی بیان و فعالیتهای رسانهای دانسته است.
این نهاد حامی رسانهها گفته که در حال حاضر به شمول آقای نیازی، شش خبرنگار دیگر نیز در زندانهای طالبان به سر میبرند.
سازمان حمایت از رسانههای افغانستان تاکید کرد که ادامه این وضعیت نگرانیهای شدیدی را در مورد امنیت شغلی خبرنگاران در کشور ایجاد کرده است.
این نهاد از اداره طالبان خواست که احمد جاوید نیازی و سایر خبرنگاران زندانی را فوراً و بدون قید و شرط آزاد کند.
سازمان حمایت از رسانههای افغانستان از نهادهای بینالمللی خواسته است که تا فشارهای خود را برای تامین حقوق و تضمین امنیت جانی خبرنگاران در افغانستان افزایش دهند.