خبرگزاری پورانا نوشتههای برتر پیرامون مسائل مهم سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و…را از صفحات اجتماعی گزینش و در بخش «نظرها» به نشر میرساند. مسوولیت نوشتهها بدوش نویسندگان میباشد.
……………………….
قومگرایی محصول دولت افغانستان
در قرن نزدهم وقتی در افغانستان بحث دولت_ملت طرح شد، این فرصت میسر بود که اقوام به ملت تبدیل شود. اما دولتمداران، دولت_ ملت را به دولت_قوم و دولت ملی را به دولت قومی تبدیل کردند و خشت کجی گذاشتند که هر روز کجتر شده است.
بنابراین قومگرایی محصول و ساخت دولت افغانستان است. اگر دولت، دولت ملی میبود، مردم نیازی به قوم حس نمیکرد. اگر دولت خدمات و حقوق برابر به همه ارایه میکرد، کسی نیاز نداشت دنبال قوم بدود.
اما وقتی دولت، علمبردار قومگرایی شد، مردم هم آهسته آهسته درک کردند و یاد گرفتند. وقتی شما ببینید تمام کابینه از یک قوم است و زمین و کشت شما به کسی که از قوم شما نیست، علفچر داده میشود، شما دنبال راه حل میگردید.
بنابر این کسانی که از قومگرایی دولتی دفاع میکند، سایر اقوام را در حقیقت به قومگرایی تشویق میکند.
اگر میخواهید قومگرایی ور افتد، دولت باید ثابت کند که قومگرا نیست. در غیر آن صورت به پند و نصیحت کسی بازی نمیخورد.
صد سال است که رهبر قومگرایی در افغانستان دولت بوده است. ملامت کردن مردم مثل آن است که قاتل از مقتول شکایت کند.
تا دولت، قومگرا باشد، به هیچ وجه، قومگرایی نابود نمیشود و هر روز بیشتر هم میشود.
……….
نویسنده: نبی ساقی، استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ
برگرفته شده از: برگه فیسبوک نبی ساقی
