منابع محلی در ولایت شمال شرقی تخار میگویند که یکی از اعضای سابق نیروهای خیزش مردمی، به نام سعید، در شهرستان/ولسوالی فرخار این ولایت، توسط افراد طالبان در شهر مزار شریف کشته شده است.
به گفته منابع، سعید بعد پس از برگشت طالبان به قدرت، نسبت تهدیدهای امنیتی به ایران پناهنده شده بود و دوماه قبل از این کشور اخراج شد. او بدلیل موجودیت تهدیدات امنیتی به محل مسکونیاش نرفته و در مزار شریف زندگی میکرد.
منابع میافزایند که سعید روز شنبه، ۳۰جوزا/خرداد، توسط یکی از اعضای گروه طالبان، بنام عبدالرحمن، از افراد مولوی محسن هاشمی، تعقیب و تیرباران شده است.
به گفته منابع، عبدالرحمن در عین حال محافظ شمسالحق حنظله معاون قبلی تامیناتی قوماندانی امنیه طالبان در تخار است و به هدایت مولوی محسن و حنظله، سعید را تیرباران کرده است.
سعید در زادگاهش روستای خسده شهرستان فرخار دفن گردیده است.
نیروهای خیزش مردمی که در دوره جمهوریت با طالبان در مناطق روستایی میجنگندید، در چند سال اخیر قربانی انتقامگیری این گروه بودهاند.
در باره مولوی محسن گفته شده که او از اعضای طالبان دور اول و معاون ریاست عمومی تفتیش در وزارت دفاع این گروه است.
دو روز پیش از ولایت پروان نیز گزارش شد که یک فرمانده ارتش پیشین ابتدا از خانهاش توسط طالبان گرفتار و سپس پیکر او از شفاخانه کاپیسا پیدا شد. شاهدان عینی گفتند که طالبان این فرمانده ارتش را بیرحمانه شکنجه کرده و سپس کشتهاند. عکسهایی از این فرمانده ارتش نشر شد که نشان میدهد چشمهایش کشیده شده و آثار شکنجه در بدنش دیده میشود.
